  • Data: 2011-08-19 07:55:31
    Temat: Re: czy obywatel RP
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 18 Aug 2011, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > W Prawie dewizowym jest definicja rezydenta i nierezydenta.

    Napisane było: "obywatel".
    I tego dotyczyło moje pytanie!
    Rezydentura mnie nie interesowała ;)

    (a co do spadków formalnie tak właśnie jest: do czasu kiedy
    zniesionio podatek od spadków realizowanych notarialnie,
    każdy obywatel polski zobowiazany był do zapłacenia podatku
    od spadku o ile przekraczał on limit; żeby było ciekawiej,
    np. w USA nie ma podatku od spadków - bo jest to normalny
    dochód - i nie był objęty zwolnieniem z tytułu umowy
    o unikaniu podwójnego opodatkowania)

    > 1) rezydentami są:
    >
    > a) osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w kraju

    No, czyli z obywatelstwem nie ma to nic wspólnego.

    :D

    > Zatem wychodzi na to, żę definiują to poprzez miejsce zamieszkania.

    No to zgoda. A nie obywatelstwo.
    Pytałem, bo w "spadkach" *było* (nadal jest, ale praktyczne znaczenie
    spadło do zera ze względu na fakt że przekazanie notarialne zostało
    zwolnione z urzędu) opodatkowanie *obywateli*, więc w sumie nie
    byłoby nic dziwnego i w innym miejscu.
    Czepiam się, bo różnica jest istotna.

    Dla porządku:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    +++
    art. 1
    1. Podatkowi od spadków i darowizn [...] podlega [...]
    art. 2
    Nabycie własnoœci rzeczy znajdujšcych się za granicš lub praw
    majštkowych wykonywanych za granicš podlega podatkowi, jeżeli
    w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny
    nabywca był obywatelem polskim
    lub
    ^^^
    miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
    ---

    Jeśli pisząc o "obywatelu" powołujesz się na KK, to zakładam że
    obywatel podpada na podobnej zasadzie :]

    pzdr, Gotfryd