    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy autobus ma specjalne prawa ?
    Date: Fri, 5 Dec 2008 09:01:40 +0100

    Użytkownik "gfq" <g...@g...com> napisał w wiadomości
    news:ghalgt$676$1@news.onet.pl...
    > Witam,
    >
    > Czy w świetle prawa autobus (publiczny) jest pojazdem w jakiś sposób
    > uprzywilejowanym?

    Tak. Normuje to art. 18 PoRD:

    1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego
    (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć
    prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu
    autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim
    pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania
    z zatoki na jezdnię.
    2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać
    na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie
    spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    > Mam na myśli sytuację - jadę prawym pasem a z zatoczki wyjeżdża mi pod
    > koła autobus z włączonym kierunkowskazem.

    Tak mu nie wolno robić.

    > Co by się stało gdybym nie zdarzył wyhamować i uderzył w delikwenta?

    Kierujący autobusem odpowiadał by za spowodowanie kolizji / wypadku. On
    może z tej zatoczki wyjechać dopiero po tym, jak się upewni, że nie
    spowoduje to zagrożenia.

    > Czy kierowcy autobusu włączającemu się do ruchu trzeba(?) ustąpić i
    > wpuścić go na pas czy tylko można?

    Można zawsze. należy na obszarze zabudowanym. A i to nie zmienia to faktu,
    że autobus nie ma prawa się "wpychać". To coś podobnego, jak z pojazdem
    uprzywilejowanym w ruchu.

    > Czy są jakieś specjalne uregulowania co do pierwszeństwa takich pojazdów
    > na drodze?

    Tak.

    > Pomijam kwestię kultury osobistej zarówno kierowcy autobusu jak i
    > prowadzącego samochód.

    A szkoda. Podstawowy problem przeze mnie zaobserwowany na drogach, to
    praktyka kierowców autobusów, że jak wjadą w zatoczkę, to stoją z już
    włączonym lewym kierunkowskazem pomimo tego, ze jeszcze mają otwarte drzwi
    i ludzie wsiadają i wysiadają. Jak się dojeżdża do takiego autobusu, to
    nigdy nie wiadomo, czy on faktycznie chce wyjechać, czy tylko "udaje".

    Druga sprawa, to malowanie tych autobusów. W chwili, gdy powstawał przepis
    nie było zwyczaju ozdabiania autobusów reklamami, a w każdym razie nie
    miało to takich rozmiarów, jak teraz. W takim Krakowie było wiadomo, ze
    czerwony Ikarus, to autobus MPK. Teraz, stoi coś w zatoczce i mruga, a
    często gęsto od tyłu trudno jednoznacznie rozstrzygnąć, czy to autobus
    komunikacji miejskiej, czy turystyczny. Mam wątpliwości, czy autobusowi
    turystycznemu przysługują te uprawnienia, choć z przepisu ustawy to wprost
    nie wynika,. Jedyną wskazówka jest zakaz zatrzymywania się na przystankach
    przez inne pojazdy, niż autobusy komunikacji zbiorowej.