  • Data: 2008-05-29 20:54:27
    Temat: Re: ciekawa sytuacja w sp. z o.o. (klincz 50/50)
    Od: Kuba <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    MarcinJM pisze:
> [...]
    > zostana rozstrzygniete (pol na pol). Rozumiem, ze nalezy zglosic do krs
    > brak mozliwosci wylonienia nowego zarzadu.
    > Co z czynnosciami prawnymi podjetymi przez prezesa w okresie, kiedy
    > dzialal bez mandatu, czyli de facto prezesem nie byl? Wydaje mi sie, ze
    > sa one nieskuteczne i niewazne.
    >
    > I co ciekawe: umowa spolki opiewa, iz spolke reprezentuje zarzad, na
    > ktorego czele stoi DYREKTOR. Czy w tym przypadku dyrektor z umowy =
    > prezes z khs? Czy jest to jakis wybieg prawny majacy na celu
    > niezastosowanie przepisow ksh (wszak wyraznie mowia o "prezesie")?

    Witam

    Niezły kwiatek z tego Prezesa. Zaczynając od najprostszego: Jak zwał tak
    zwał Dyrektor czy Prezes, decydujące znaczenie będzie miał zakres jego
    kompetencji.

    Co do kwestii umocowania pana Dyrektora wel Prezesa to decydująca będzie
    umowa spółki. Napisałeś:
> [...]
    zarzadu.
    > Wychodzi na to, ze od 2005 roku zarzad dziala bezprawnie, bez mandatu.

    Z lektury art. 202 ksh, który traktuje o mandacie członka zarządu,
    wynika jasno, że decydująca jest tu umowa spółki i twoje równianie nie
    musi już być takie oczywste. Chodzi mi o to, że mandat członka zarządu
    nie musi być uzależniony od zatwierdzenia sprawozdania finansowego.
    Umowa spółki może te kwestię normować inaczej i wcale bym się zdziwił
    gdyby przedsiębiorczy prezes zabezpieczył się w ten sposób, że mandat
    nie może wygasnąć, a jego odwołanie z funkcji jest niemożliwe przy
    obecnym układzie sił na zgromadzeniu wspólników.

    Piszesz jeszcze o konsekwencjach braku umocowania zarządu do pełnienia
    funkcji. Gdyby faktycznie okazało się, że zarząd nie ma mandatu to wtedy
    wchodzi w grę art. 39 KC.

    Tak sprawa się przedstawia z mojego punktu widzenia.