  • Data: 2023-12-17 15:40:53
    Temat: Re: a w Sejmie sie dzieje
    Od: nadir <n...@h...org> szukaj wiadomości tego autora

    > No wiec skoro jej nie ma, skoro to państwo religijne, argument, że tam
    > nie ma choinki i dlatego u nas nie powinno być chanukowania jest
    > inwalidą.

    Inwalidą? To że oni uznają tylko swoją religię to jest ich prawo, i OK.
    Ale my albo mamy państwo religijne, no przynajmniej z jedną dominującą
    religią i wtedy krzyż, kaplica czy choinka w Sejmie jest OK, albo mamy
    państwo świeckie i na terenie Sejmu nie ma miejsca ani na krzyż ani na
    Chanukę. Trzeba po prostu być konsekwentnym.

    > Takie powieszenie krzyża to jest MZ w najmniejszym stopniu manifestacja
    > miłosierdzia Jezusa i jego nauk, a bardziej coś jak zatknięcie flagi
    > pokazującej strefę wpływów. Cokolwiek się tu będzie działo ma być po
    > katolicku. Oczywiści w tym patokatolickim rozumieniu jaki reprezentuje
    > większość tych co te symbole wszędzie upychają.

    A chanuka w Sejmie nie pokazuje wpływów i że ma być wszystko po
    patożydowsku?

    > Myślę, że tak to nie działa. Historyczne uwarunkowania można by brać pod
    > uwagę, jeśli już u Mieszka w sejmie wisiałby ten krzyż.

    Przecież Sejm to kilka wieków później, co tam Mieszko miał na ścianie,
    to możemy się tylko domyślać, ale to też nie jest tak, że nagle wszyscy
    jego poddani zaczęli wieszać krzyże w swoich chałupach. Ta
    chrystianizacja w Polsce też wtedy spotykała się z oporem ludu.

    > A tak, to
    > współcześnie mamy w Polsce i różne religie i ateistów takich czy innych
    > sortów. Nie wiem dlaczego mieliby być wykluczani. Demokracja nie polega
    > na wykluczaniu.

    A są wykluczeni przez co? Póki co cerkwie, synagogi czy meczety
    istnieją, a że mało ich jest? No pewnie ich ilość odzwierciedla ilość
    ich klientów.

    > Czyli dokładnie jak w Sejmie :)

    No nie bardzo, lotnisko żyje z obsługi ruchu lotniczego, te dodatkowe
    atrakcje to nie z miłości do pasażerów, tylko czysty biznes, to że
    gdzieś jest kaplica/pokój modlitewny, to bardziej zgrania marketingowe.
    Choć pewnie są kraje i lotniska gdzie może to być jakiś wymóg prawny lub
    kulturowy.
    Sejm to instytucja ustawodawcza, jakby nie patrzeć, świeckiego kraju,
    więc żadnych symboli religijnych czy kaplic nie powinno w nim być.
    To jest też forma zakładu pracy, a w rzadko której firmie w Polsce jest
    kaplica, bo same krzyże to gdzieniegdzie się znajdują.
    Sami posłowie natomiast jak mają chęć się pomodlić, to mogą udać się do
    swoich pokoi sejmowych, daleko nie mają, lub do jakiegokolwiek kościoła.
    A jednak z jakichś powodów w naszym Sejmie jest; kaplica, kasy biletowe
    PKP/LOT, sklep, restauracja w wódą 24h/7d, to wszystko z całkiem innych
    powodów niż na lotniskach.

    > To nie przeszkadza. Widzisz choinkę jako element swojej wiary?

    Jam ateista, dla mnie choinka, to niepotrzebne karczowanie lasu.

    > Pewnie
    > nie widzisz, czyli rozumiesz co mam na myśli. Tak samo może być z
    > menorą.

    Menora lub chanukija, bo to jakby nie patrzeć różne rzeczy, to jednak
    trochę większy kaliber niż choinka. Choinka tak średnio jest symbolem
    chrześcijaństwa, a dziś to raczej obiekt marketingowy, raz że ateiści
    też trzymają w domach choinki, a dwa to jakby świecki kraj nie był, to
    choinki już w listopadzie pojawiają się w witrynach sklepowych. Siedmio
    czy dziewięcioraminnych świeczników jednak brak.

    > Jakbym żył w środowisku Żydów to pewnie sam za jakiś czas
    > zapalałbym menor na Chanuki

    Zdaje się, że mieszkasz gdzieś w kraju gdzie dużo muzułmanów jest?
    Dżizję też byś pobierał.

    > bo lubię palące się świece, a samo święto ma
    > przecież pozytywny wymiar.

    Ja tam talmudystą nie jestem ale są tacy, nie tylko Braun, którzy
    twierdzą, że chanuka, to jednak nie bardzo jest pozytywne święto.

    > MZ jest to element ozdobny o pozytywnym przesłaniu, wywołujący pozytywne
    > emocje i to wcale nie religijne. Choinka to święta BN, prezenty,
    > spotkania rodzinne, specyficzna atmosfera etc. Z religią nie ma to dla
    > wielu osób nic wspólnego.

    Choinka tak, już dawno ma niewiele wspólnego z religią, ale chanuka?
    Znasz osoby niewierzące, które mają w domach chanukije?

    > A się ukrywają?

    Oczywiście, jesteś w stanie powiedzieć komu tak naprawdę zależy na
    chanuce w Sejmie?