  • Data: 2006-01-18 08:47:22
    Temat: Re: Zwolnienie nauczyciela (nagranie wideo)
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    In article <1e2p5zby5rmxm.zwsux5hgeyuo$.dlg@40tude.net>, Roman wrote:
    > Dnia 17 Jan 2006 10:20:43 GMT, Renata Gołębiowska napisał(a) w wiadomości:
    n.waw.pl>

    ml

    > "Gimnazjaliści bronią zwolnionego nauczyciela
    > Michał Kopiński, Marcin Kowalski, Solec Kujawski 17-01-2006

    I jeszcze kolejny artykuł:

    http://www.nowydzien.pl/nowydzien/1,70091,3116551.ht
    ml

    (...)
    "Dlatego coraz więcej szkół wprowadza zakazy używania komórek na
    lekcji. Ostatnio stało się tak w Gorzowie. - Nikt nie ma prawa
    korzystać z komórki podczas lekcji. Ani uczeń, ani nauczyciel -
    zdecydował dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 13 w Gorzowie.

    Nauczycielskie prawo autorskie

    - Są aparaty, które nagrywają dźwięk, można też nimi robić zdjęcia i
    krótkie filmy. Uczniowie prowokują więc nauczyciela, a potem
    przerobioną wersję takiego zajścia upubliczniają np. przez internet.
    Nauczyciel musi mieć komfort pracy i powinien być kontrolowany jedynie
    przez specjalistów. Uczniowie mają skupić się na lekcji - mówi dyr.
    szkoły Tadeusz Wierzbicki. - Są u nas uczniowie zdolni do prowokacji i
    inscenizowania zajść. Chcemy więc zapobiec sytuacjom takim jak w
    innych szkołach.

    Zakazując nagrywania lekcji za pomocą telefonów komórkowych, dyrektor
    szkoły w Gorzowie powołuje się na prawo autorskie. - To, co nauczyciel
    przekazuje uczniom, jest jego autorskim tworem intelektualnym, który
    chroni prawo - uważa. - Podobne zakazy są na wyższych uczelniach,
    dlaczego więc z tego prawa nie mogą skorzystać zwykli nauczyciele -
    tłumaczy dyrektor gorzowskiej szkoły.

    komentuje Krzysztof Lewandowski, Uniwersytet Adama Mickiewicza,
    wykładowca prawa autorskiego

    Ja zezwalam na rejestrację moich wykładów bez ograniczeń. Przepis
    mówi: jeśli w celach edukacyjnych rejestrujemy osobę publiczną w
    miejscu publicznym i podczas wykonywania zawodu, czyli w tym wypadku
    nauczyciela, to prawo tego nie zabrania. Choć z drugiej strony lepiej,
    aby wykładowca czy nauczyciel wiedział, że jest nagrywany. Wtedy na
    pewno nie ma naruszenia prawa."