  • Data: 2007-03-15 17:40:20
    Temat: Re: Zmarla matka miala kredyty - co teraz?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    MrJack wrote:

    > No tak, ale wartosc spadku to praktycznie tylko moje mieszkanie. W

    "Tylko"? Mieszkania teraz są sporo warte...

    > mieszkaniu, w ktorym mieszkalismy nie ma praktycznie nic (moze poza starym
    > pianinem),

    Też może być conieco warte.

    > co byloby wartosciowe (powyzej 500 zl). A mieszkanie jest
    > spoldzielcze, z tym, ze nie mam pewnosci czy wlasnosciowe - bede sie
    > dowiadywal na dniach, przekopujac sie przez dokumenty i telefonujac.

    Nawet, jeśli lokatorskie, to wkład lokatorski (i tytuł prawny do lokalu)
    się dziedziczy.

    > Inna sprawa - znalazlem mamy karty platnicze i kredytowa, mam tez piny. Czy
    > powinienem wybrac z nich kase, czy zostawic ? Z tego co wiem, nie mam

    Nie powinieneś. To są jej pieniądze i przed przeprowadzeniem
    postępowania spadkowego zasadniczo nie wolno ich tknąć. Ale sprawdź,
    jaka była (jeśli była) dyspozycja na wypadek śmierci.

    > upowaznien do wgladu w stan kont, nie znam hasel dostepowych do infolinii.
    > Jedyne co moge zrobic, to uzyc kart.

    Móc możesz, ale żeby być idealnie zgodnie z przepisami - nie powinieneś.

    Co do spadku jako całości to w razie wątpliwości najbezpieczniej jest
    brać go "z dobrodziejstwem inwentarza" - czyli za długi osoby zmarłej
    spadkobiercy będą odpowiadać jedynie do wysokości odziedziczonego majątku.

    Jeśli spadkobiercom na majątku w ogóle nie zależy - można spadek w ogóle
    odrzucić, ale mieszkania chyba byłoby szkoda.

    Przy okazji warto poinformować wszelkich operatorów telekomunikacyjnych,
    z których tylko ona korzystała - umowy wtedy automatycznie tracą ważność
    i wszelkie dalsze opłaty (abonamenty, opłaty za rozwiązania umowy)
    przestają być zmartwieniem spadkobierców.

    PS: wyrazy współczucia....