    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zdjęcia budynków prywatnych i zakaz ich robienia
    Date: Thu, 7 May 2009 00:56:58 +0200

    news:pan.2009.05.06.06.37.58@rudak.org...
    > No, to jest akurat oczywiste :-)
    > Jak sądzę zabronić też mogą, dlaczego nie mogliby móc? Co najwyżej będzie
    > problem z egzekucją tego zakazu.

    Znowu się chyba tasiemiec szykuje. Teoretycznie zabronić mogą, tylko z tego
    zakazu dokładnie nic nie wyniknie. Nie wyniknie, bo nie maja podstawy
    prawnej, by komuś tego zakazać. Zresztą i to pobieranie opłat to mnie się'
    wydaje trochę naciągane. Odnośny przepis brzmi:
    "Muzeum może pobierać opłaty za przygotowanie i udostępnianie zbiorów w
    celu kopiowania muzealiów albo sporządzania reprodukcji lub fotografii, a
    także za wypożyczenie do ekspozycji muzealiów znajdujących się w jego
    posiadaniu."

    W mojej ocenie, gdy normalnie zwiedzający sobie zrobi fotkę na tle
    eksponatów, to muzeum ani nie przygotowuje ani nie udostępnia mu tych
    zbiorów do tego celu. Ja udostępnianie rozumiem jako jakąś czynność.
    Załóżmy przestawienie gdzieś, wyjęcie z magazynu. Ale praktyka jest taka,
    ze muzea niektóre żądają za to opłat i nikt z tym do sądu póki co nie
    idzie.