    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zbieg wykroczeń
    Date: Wed, 10 May 2023 09:01:41 +0200
    <_nC4M.130608$8YCb.84192@fx03.ams1> <u2vajt$jjf$4$Shrek@news.chmurka.net>
    <ixH4M.170791$m9Mb.140552@fx04.ams1>
    <u30iek$lnn$4$Shrek@news.chmurka.net>
    <qpX4M.762511$QS94.277458@fx10.ams1>
    <u31vc8$lnm$15$Shrek@news.chmurka.net>
    <Pe15M.132656$z1hf.114241@fx05.ams1>
    <m...@4...net>
    <ptf5M.2908620$Z549.1339848@fx15.ams1>
    <u340ks$roi$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <cGf5M.2908622$Z549.690010@fx15.ams1>
    <u341i9$roi$2$Shrek@news.chmurka.net> <Uuh5M.802346$BiG3.8576@fx11.ams1>
    <u34rma$roj$3$Shrek@news.chmurka.net> <qQY5M.133552$8YCb.61459@fx03.ams1>
    <u39tfg$4so$3$Shrek@news.chmurka.net>
    <BIf6M.3123604$%ng4.265469@fx09.ams1>
    <u3dn0q$hu9$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <6u6fbt9xeola$.1mm8haz4al2t4.dlg@40tude.net>
    <u3eaa6$tpg$2$RTomasik@news.chmurka.net>
    <2AA6M.2914143$Z549.982@fx15.ams1>

    > UV to bym w to w ogóle nie mieszał, no chyba, że postulujesz zakaz jazdy
    > nocą ? A promieniowanie kosmiczne, z tych bardziej energetycznych,
    > przez dowolną taśmę sobie przejdzie.

    No więc coś by trzeba pokombinować, żeby potencjalne zagrożenie
    zwalczyć. Może zrobić tak, że urządzenie ma dwa tryby. Jeden po
    oświetleniu odsyła do tego nadajnika sygnał, że "jestem OK!" bez
    jakiejkolwiek dodatkowej funkcji hamowania. Drugi kod wywołujący
    zatrzymanie. No i zaczniemy na drogach polować na motory, które nie
    odsyłają sygnału "OK!". Z czasem wyeliminuje się tych z zaklejonymi
    urządzeniami nie czyniąc krzywdy "normalnym" motocyklistom, bo nie o to
    chodzi w tej "zabawie" i ci normalni nawet nie będą wiedzieli, ze
    zostali opromieniowani. Coś jak czujniki opar alkoholu montowane na
    bramownicach do preselekcji. Czujniki preselekcyjne, to można w każdym
    radiowozie dać, bo to pewnie nie jest droga technologia. Spiąć z
    radarami opartymi na laserze, by poza prędkością podawał, czy moduł działa.

    Cała sprawa jeszcze musi być tak pomyślana, by sygnału "STOP" nie można
    było sobie wysyłać jakoś dowolnie i byśmy nie wywołali problemu
    "RADIOSTOPu" - znanego co bardziej zaawansowanemu gronu tropicieli
    "zagadek kryminalnych". Jeśli by te moduły mogły mieć kontakt radiowy z
    centralą, to można by kombinować z szyfrowaniem jednokierunkowym.
    Powiedzmy propagowany raz na kilka godzin klucz publiczny i ręczne
    urządzenia uprawnionych mające dostęp do klucza prywatnego podpisującego
    polecenie "STOP". Przyznam, że rzecz wymyśliłem "na kolanie" i pewnie by
    wymagała przegadania, ale wydaje się to technicznie możliwe.

    Drugi pomysł, jaki mi przyszedł do głowy, to jakieś zabezpieczenie, że
    odbiornik opromieniowania laserem ma obok moduł wykrywający światło
    stopu i jeśli wykryje, że naciskasz hamulec, a nie wykrywa światła, to
    wdraża procedurę hamowania. Przy okazji wymuszałoby to wymianę żarówki
    "STOPu", która nie byłaby jakąś szczególnie złą opcją i uciążliwą dla
    motocyklisty. Wymyślenie folii blokującej promieniowanie lasera, ale nie
    blokującej czerwonego światła nie jest proste - choć pewnie zaraz ktoś
    napisze, że się da. Jak zabezpieczyć się przed odpięciem kabelka prądu
    do światła STOP, to chwilowo nie wiem, bo to generuje dodatkowy jakiś
    tam problemmik.

    W mojej ocenie w każdym razie rzecz warta przemyślenia, bo by uratowała
    życie wielu ludziom. Pościgi za motocyklistami za....mi w ruchu
    samochodowym powyżej 150 km/h nie są bezpieczne ani dla policjantów, ani
    dla pozostałych kierowców, ani dla samych motocyklistów. W "zabawie" w
    podnoszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego nie chodzi o to, by się
    wszyscy "uciekający" o przydrożne latarnie pozabijali i w ten sposób
    zostali wyeliminowani z ruchu.
    --
    (~) Robert Tomasik