    From: "Hoobert" <h...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zawyzone pobory
    Date: Tue, 1 Apr 2003 11:08:45 +0200

    Użytkownik "Piter" <p...@g...com.pl> napisał w wiadomości
    news:b6bi82$n06$1@pippin.warman.nask.pl...
    > Witam,
    >
    > Moj kolega ma taki problem. Od paru miesiecy otrzymuje zawyzone (ponad
    > dwukrotnie) wynagrodzenie za prace (ma podpisana stala umowe o prace). Na
    > jego wyciagu bankowym co miesiac widnieja dwie pozycje wplat: jego nalezne
    > poboru + dodatkowa tajemnicza wplata. Cala sprawa zaczela sie od czasu
    kiedy
    > zmienil bank i przeslal do kadr info o zmianie numeru konta.
    > Teraz gryzie sie czy poinformowac o tym szefa czy nie.
    >
    > Jakie konsekwencje prawne moga go czekac jesli wszystko wyjdzie na jaw nie
> [...]

    Sytuacja Twojego kolegi to typowy przykład bezpodstawnego wzbogacenia,
    polegającego na uzyskaniu korzyści majątkowej kosztem innej osoby bez
    podstawy prawnej. Teoretycznie Twój kolega jako dobry obywatel powinien
    zwrócić ową korzyść;

    Stosownie do art. 409 kc., obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej
    wartości
    wygasa, gdy ten, kto ją uzyskał, wykaże, że korzyść zużył lub utracił w
    taki
    sposób, że nie jest już wzbogacony. Nie dotyczy to wszakże sytuacji, gdy,
    pozbywając się korzyści, powinien był liczyć się z obowiązkiem zwrotu.

    Jeśli do kolegi nie przyszło żadne oficjalne pismo nakazujące mu zwrot tych
    korzyści to oznacza, że kolega nie musiał liczyć się z obowiązkiem zwrotu.

    Najprostszą drogą na zatrzymanie tych korzyści jest ich zużycie. Niech
    kolega za
    te pieniądze wyjedzie na drogie wakacje, kupi nowy sprzęt (może mi nawet
    zafundować nowy procesor - nie obrażę się); byle tylko posiadał na wszystko
    rachunki,
    bo ułatwi to kwestię dowodową (jeśli pracodawca kiedyś się zorientuje).

    Dowód zużycia lub utraty wzbogacenia ciąży na odbiorcy (tj. na Twoim
    koledze),
    a to zgodnie z ogólną regułą art. 6 kodeksu cywilnego.

    Sam byłem ostatnio świadkiem takiego procesu. Bezpodstawnie wzbogacony
    wygrał,
    ponieważ powiedział w sądzie że całą kasę... przepił.

    Pozdrawiam

    Hoobert