    From: nadir <n...@h...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zawieszenie Schengen
    Date: Thu, 12 Sep 2024 22:55:00 +0200

    > Jesteś pewien, ze dotyczy Niemców?

    Dotyczy wszystkich, nawet Niemców, z tym że tam legitymują jak
    faktycznie dochodzi do jakiegoś przestępstwa czy wykroczenia, więc brak
    dowodu podczas takiego legitymowania może być najmniej dotkliwą karą.

    > Pytam, bo w Polsce Polak dowodu mieć
    > nie musi. Mogę zapytać któregoś niemieckiego policjanta, ale może po
    > prostu faktycznie wiesz.

    Ja dowiadywałem się akurat u urzędnika w niemieckim magistracie ds.
    cudzoziemców. Z Niemcami jest jeszcze jeden myk, każdy kraj związkowy ma
    trochę inne przepisy i ten urzędnik na przykład nie ma danych online na
    temat obywateli innych landów, musi o nie wystąpić do jakiegoś tam
    specjalnego urzędu. Podobnie działa ich policja landowa, też nie mają
    dostępu do wszystkich danych na cito, natomiast policja federalna już
    tak, mają dostęp do danych VIS/SIS. Tyle udało mi się ustalić.

    > Na granicy faktycznie jest taka sytuacja, ze musisz mieć, bo albo jesteś
    > Polakiem, albo Niemcem. Choć są osoby z podwójnym obywatelstwem.

    Nie tylko na granicy, jak w środku kraju "dopadną" kogoś bez dokumentów,
    to potrafią nawet zamknąć do wyjaśnienia sprawy czy ustalenia
    tożsamości. Wiadomo, że swoich traktują bardziej ulgowo i Niemiec bez
    dokumentów może się wykpić sianem ale już Polak czy Słowak
    niekoniecznie. U nas zresztą działa to tak samo.