  • Data: 2009-05-29 11:17:50
    Temat: Re: Zapłata za mycie samochodu
    Od: Olgierd <n...@n...problem> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 29 May 2009 11:03:48 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > A ten, który ja podałem - pracownik w godzinach pracy korzystając z
    > firmowego łącza okantował ludzi przez internet?
    >
    > Albo dostawca pizzy dorabiał jako kiler i sprzątnął klienta?

    KP mówi o odpowiedzialności pracodawcy za szkodę wyrządzoną przez
    pracownika "przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych" (art. 120 par. 1
    kp).
    Jakbyś nie rozumiał to jest wyrok SN z 5 maja 1998 r. (I CKU 110/97):
    Art. 120 § 1 k.p. stanowi, że w razie wyrządzenia szkody przez pracownika
    przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych osobie trzeciej,
    zobowiązany do naprawienia szkody jest wyłącznie pracodawca. W
    judykaturze zostało przyjęte - i Sąd Najwyższy w składzie rozpoznającym
    sprawę pogląd ten podziela - że obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej
    przez pracownika osobie trzeciej nie obciąża zakładu pracy, gdy
    wyrządzenie tej szkody nastąpiło jedynie przy sposobności zatrudnienia w
    zakładzie pracy, tj. nie przy wykonywaniu powierzonych pracownikowi zadań
    w stosunku pracy.

    I jeszcze bardzo łopatologiczny wyrok SN z 19 lutego 1976 r. (III PR
    21/76): Pracownik wyrządza szkodę przy wykonywaniu swych obowiązków
    pracowniczych wówczas, gdy szkoda ta pozostaje w normalnym wewnętrzno-
    organizacyjnym funkcjonalnym związku przyczynowym z powierzonymi mu
    czynnościami, które podjął na podstawie stosunku pracy w ramach
    wykonywania zadań związanych z przedmiotem działalności tego zakładu. Z
    tych przyczyn w świetle art. 120 § 1 kodeksu pracy zakład pracy nie
    ponosi odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną na terenie tego zakładu
    przez osobę pozostającą z nim w stosunku pracy, jeżeli sprawca szkody
    wyrządził ją innej osobie w czasie przeznaczonym na wykonywanie przez
    niego pracy, przez czynności wykraczające poza zakres jego obowiązków
    pracowniczych i poza zakres działalności zakładu pracy. Sprawca takiej
    szkody, wyrządzając ją jedynie przy sposobności zatrudnienia w zakładzie
    pracy, nie występuje w charakterze pracownika, nie działa bowiem w
    zamiarze osiągnięcia celów objętych działalnością zakładu pracy.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl