  • Data: 2006-09-23 07:20:09
    Temat: Re: Zakupy na fakture w Polsce przez obcokrajowcow?
    Od: "fotech" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Mam bardzo wazne pytanie. Czy mozliwe jest od strony prawnej zrobienie
    > zakupow w Polsce i otrzymanie faktury VAT, jesli kupujacym jest spolka
    > zarejestrowana w innym kraju UE? Po pierwsze, czy jest to zgodne z prawem.
    > Po drugie, w jaki sposob w takiej sytuacji wyglada sprawa podatkow i
    > rozliczenia tego zakupu.

    Koledzy obok probuja Ci dorobic madre teorie, i prawie im sie udaje. Sa operacje
    między podmiotami zwane dostawami wewnątrzwspólnotowymi, i normalne akty sprzedazy
    ktore nimi nie są. Jesli poczytasz ustawe o VAT, z niej wynika jasno jakie warunki
    trzeba spełnic żeby WDT miało miejsce. Jesli mialo ono miejsce, to wystawiasz
    dokument bez VAT, i strony rozumieją, że w drugim kraju VAT zostanie zapłacony przez
    nabywcę. Natomiast sytuacje, kiedy pracownik niemieckiej firmy przyjechał autem na
    delegacje, i chce kupic karte do telefonu czy paliwo do swojego baku, traktowac jako
    WDT nie mozna, bo nie ma mowy o dostawie tak na prawde. W tym przypadku rozsadnie
    jest dać mu paragon detaliczny, bo dla kupujacego jest to tylko potwierdzenie
    wydatku do zaksięgowania, a VAT zaplacony w Polsce jest dla niego po prostu kosztem.
    Tak sie robilo i robi od zawsze, nie wiem, skad komus przyszlo do glowy, ze kupione
    na stacji paliw paliwo do baku auta mozna rozliczyc na zasadzie WDT, to bzdet jest
    przeciez.
    Dostawy wewnatrzwspolnotowe wymagaja sprawdzenia klientów w systemie "europejskim"
    (biuro wymiany informacji o VAT) oraz posiadania potwierdzenia wywiezienie/dostawy
    danego towaru za granicę, i to na dodatek łacznie. Jesli sprzedaje sie
    obcokrajowcowi z UE towar detalicznie, nieważne osobie prywatnej czy społce, to VAT
    od niego trzeba zapłacic w Polsce, a na dodatek w wiekszosci przypadkow przy
    sprzedazy detalicznej nawet z dostawa za granice w wiekszości przypadków VAT sie
    nalicza w kraju gdzie podmiot sprzedający ma siedzibe.

    Wojtek