    From: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakup domu i zapłata przed jego wydaniem
    Date: Tue, 19 Apr 2011 22:48:11 +0200

    W dniu 2011-04-19 21:17, 'Tom N' pisze:

    > I może -- abstrahując od wydajności sądów w /dużych/ miastach -- wyjaśnisz w
    > jakim celu jest data i godzina (z minutami) złożenia wniosku, o których
    > pisałem -- w kontekście tego co witek napisał w innym podwątku:
    > "jak sie wpisze pierwszy w ksiegach to cie sad z twoim aktem noarialnym
    > posle do diabla."
    >
    > Mnie wychodzi, że sie za bardzo witek zdecydować nie może...

    Zgodnie z ustawą o księgach wieczystych i hipotece
    http://lex.pl/bap/notariusz/Dz.U.2001.124.1361.html

    mamy

    Art. 5. W razie niezgodności między stanem prawnym nieruchomości
    ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym treść
    księgi rozstrzyga na korzyść tego, kto przez czynność prawną z osobą
    uprawnioną według treści księgi nabył własność lub inne prawo rzeczowe
    (rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych).

    Art. 6. 1. Rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych nie chroni
    rozporządzeń nieodpłatnych albo dokonanych na rzecz nabywcy działającego
    w złej wierze.
    2. W złej wierze jest ten, kto wie, że treść księgi wieczystej jest
    niezgodna z rzeczywistym stanem prawnym, albo ten, kto z łatwością mógł
    się o tym dowiedzieć.
    3. Jeżeli do dokonania rozporządzenia potrzebny jest wpis w księdze
    wieczystej, chwila złożenia wniosku o wpis jest rozstrzygająca dla oceny
    dobrej lub złej wiary nabywcy. Jednakże gdy rozporządzenie dochodzi do
    skutku dopiero po dokonaniu wpisu, rozstrzyga dzień, w którym
    rozporządzenie doszło do skutku.

    I stąd "jeśli ktoś się wpisze w KW (choćby tylko złoży wniosek o wpis,
    dlatego na wniosku jest godzina) to Cię sąd z Twoim aktem notarialnym
    pośle do diabła" udowadniając, że działałeś w złej wierze.

    --
    MZ