    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakup domu i zapłata przed jego wydaniem
    Date: Mon, 18 Apr 2011 19:41:02 +0200

    Użytkownik "Przemolo" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:iohm5c$ck3$1@inews.gazeta.pl...

    > Czy właścicielem domu Pan Y stanie się w chwili podpisania aktu
    > notarialnego czy też dopiero w chwili wpisu do Księgi wieczystej?

    Właścicielem stanie się w chwili zawarcia umowy. Natomiast dla osób
    trzecich wiadome to będzie po wpisaniu do księgi.

    > Co jeśli równolegle z podpisaniem umowy notarialnej z Panem Y Pan X
    > podpisze u innego notariusza umowę z kimś innym? :)

    Właścicielem będzie osoba, któa podpisze akt najwcześniej, bowiem każda
    następna będzie kupować dom od osoby, która nie jest już jego właścicielem.

    > Pytanie teraz takie - jak Pan Y powinien się zabezpieczyć, aby uniknąć
    > wszelkiej możliwej nieuczciowości ze strony sprzedającego?

    To bardzo trudne pytanie, albowiem możliwych zagrożeń jest wiele.
    Równoległa sprzedaż nie jest częstym przypadkiem, bowiem to przestępstwo.
    Ale jakimś tam zagrożeniem jest sytuacja, w której jesteś włąścicielem
    domu, ale nie możesz się do niego wprowadzić, bowiem tam mieszka poprzedni
    właściciel. Jego eksmisja, to trudny i przede wszystkim czasochłonny
    proces. Dlatego bezpieczniej jest kupować pusty już dom, niż za 50%
    wartości zamieszkały, z którego być może lokatorzy sie wyprowadzą. Skoro
    płacisz 50% później, to ja bym w umowie zawarł klauzulę, ze załóżmy za
    każdy dzień zwłoki w wydaniu Ci domu sprzedający płaci karę umowną 1%
    wartości budynku, a Ty płacisz te pozostałe 50% po wydaniu Ci budynku.
    Wydaje mi się najsensowniejszym z możliwych pomysłów.

    Dobrze by było, by obecny właściciel przyniósł z Biura Meldunkowego
    zaświadczenie, kto w tym budynku jest zameldowany. Bo może się w sierpniu
    okazać, że on się wyprowadził, ale pojawił się jakiś dodatkowy lokator. Ale
    gdy zakupisz dom, to zablokujesz możliwość domeldowania jakiejś dodatkowej
    osoby.

    Potencjalnych zagrożeń jest więcej. Trudno wymyślić antidotum na nie
    wszystkie. Co do zasady większość transkacji kończy się bez większych
    sensacji, więc jeśli nie ma jakiś dodatkowych sygnałów, ze może być coś nie
    tak, to bym się nie denerwował jakoś specjalnie.