eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoZaformalizować ;) korzystanie z mojego mieszkania przez dorosłego syna? › Re: Zaformalizować ;) korzystanie z mojego mieszkania przez dorosłego syna?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 22 Aug 2012 11:11:01 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Zaformalizować ;) korzystanie z mojego mieszkania przez dorosłego
    syna?

    On Tue, 21 Aug 2012, witek wrote:

    > Nie. bo tu w przepisach dla uzyczenia w rodzinie zrobione wyjatek.

    I to się zgadza.

    > Wynajac mu pokoj i niech placi wg umowy. przy uzyczeniu sie nie da.

    A to mi się zdecydowanie nie zgadza.
    I to z dwu powodów :)

    Pierwszy przepis jest jasny i prosty:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 713.
    Bioršcy do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej.
    ---

    Tyle. Jest to konstrukcja bardzo podobna do przypadku, który był
    ładnych parę la temu rozstrzygnięty interpretacją ministra, a dotyczył
    (nie)doliczania do podstawy ryczałtowego podatku od czynszu opłat za
    telefon i podobne.
    Dodam, że wtedy bezpodstawnie napyszczyłem, że minister od rzeczy
    pisze, bo nie ma przepisu, a później wyszło że przepis jest ;)
    (oczywiście minister w interpretacji nie był łaskaw tego przepisu
    przytoczyć).
    Oczywiście przy wynajmie chodzi o art.688[1] (obejmujący również
    "inne opłaty"), ale to szczegół.

    Natomiast przyznaję, że z dalszej treści art.713:
    +++
    [...] Jeżeli poczynił inne wydatki lub nakłady na rzecz, stosuje się
    odpowiednio przepisy o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia.
    ---

    ...mi wychodzi co najmniej wątpliwość dotycząca tzw. "funduszu
    remontowego". To nie jest ani czynsz, ani opłata eksploatacyjna,
    to coś ma funkcję pełnioną przy księgowości przez amortyzację,
    czyli "środków odtworzeniowych", pozwalajacych z czasem przywracać
    używaną rzecz (lub nieruchomość) do "stanu prawie nowości".

    A ani przepisy o najmie ani o użyczeniu nie przewidują takiego
    "odtwarzania":
    +++
    Art. 718.
    § 1. Po zakończeniu użyczenia bioršcy do używania obowišzany
    jest zwrócić użyczajšcemu rzecz w stanie nie pogorszonym;
    jednakże bioršcy
    nie ponosi odpowiedzialnoœci za zużycie rzeczy będšce
    ^
    następstwem prawidłowego używania.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Wobec ww. jestem skłonny się zgodzić, że jeśli użyczający opłaca
    również fundusz remontowy, to jak ktoś ZECHCE się przyczepić, to
    się przyczepi (i to skutecznie).

    Nie zmienia to faktu, o którym pisałeś wcześniej: jest zwolnienie
    dla nieodpłatnych świadczeń w przypadku osób z I i II grupy,
    i to zwolnienie działa *w obie strony*!
    To jest druga część, w której nie pasuje mi Twoja teza.
    Jeśli widzisz, że nie ma problemu w nieodpłatnym świadczeniu
    uzyskiwanym w jedną stronę, to dlaczego miałby powstawać przy
    uzyskiwaniu w drugą stronę, pomijając zasadność płacenia
    syna za "swoje mieszkanie" (w rozumieniu użytkowania) o której
    wyżej?

    A zupełnie inna sprawa, to pytanie, jaki promil potencjalnych
    kontrolerów, po przeczytaniu ww. interpretacji MF "płacenie
    za koszty używania przez siebie nie stanowi przychodu wynajmującego"
    wnikał w to, że nie wszystkie opłaty wpłacane zarządcy są
    "kosztami" w rozumieniu KC :>
    Obstawiam że nikły, a nawet ci, co przemyśleli, nie będą się
    chcieli wyróżniać - ukaranie podatnika za niewyłączenie funduszu
    remontowego ze zwolnienia gwarantuje sporą reklamę w mediach,
    niekoniecznie pożądaną :>

    > Ale jak syn narobi dlugow to w skarpetkach komornik pusci ciebie.

    To zgoda.
    Ale w tym momencie jak rozumiem nie chodzi o sprawę podatkową,
    lecz ew. roszczenia cywilnoprawne.

    > A tak na powaznie, to nic nie robic. Niech sobie dalej mieszka tak jak
    > jest na podstawie ustnej umowy uzyczenia. Wszystkie rachunki na ciebie
    > i placisz je sam.Zeby nie bylo sladu, ze syn sie cos dorzuca.

    IMO syn powinien płacić *koszty* eksploatacji. "Ma podstawę".
    Ale czy zapłaci czy nie zapłaci, nieodpłatne świadczenie, faktyczne
    lub domniemywane, i tak nie podlega opodatkowaniu.

    pzdr, Gotfryd