    From: Otto Falkenstein <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ZUS
    Date: Fri, 18 Mar 2005 21:35:26 +0100

    Tomek napisał(a):
> [...]

    Na wstępie: Tomek, nie kompromituj się.

    > To nie o ustawę chodzi tylko o ważniejszy od niej dokument. W dokumencie tym w
    > kilku miejscach napisano że w Polsce nie ma niewolnictwa i każdy może sam
    > decydować o własnym życiu.

    Prawda ale nie do końca. Nie mozna zezwolić komuś na to by nas zabił.
    Ergo, nie mozna swoim zyciem swobodnie dysponować.

    > Na konstytucyjnej wolności obywateli oparta jest w
    > zasadzie cała konstytucja. Oczywiście istnieja ograniczenia. Jako naród w
    > referendum zgodziliśmy sie na nie, i tylko na nie. Tych ograniczeń nazwanych
    > obowiązkami jest niewiele.

    Ziew... A nie zauwazyłeś że w paru miejscach konstytucja zezwala na
    wprowadzenie w drodze ustawy ograniczeń praw konstytucyjnie
    zagwarantowanych?

    > Musimy dbać o własne państwo, bronić go w razie
    > potrzeby, ponosić koszty działania państwa, dbać o środowisko naturalne i co
    > najważniejsze przestrzegać prawa.

    Tak. Z tym ostatnim niestety ludzie mają problem. Wielu ma np problem z
    przestrzeganiem obowiązku płacenia ZUSu

    > Oczywiście tylko takiego prawa które jest
    > zgodne z konstytucją. Bo jeśli jest prawo niezgodne z konstytucja to nie musimy,
    > a nawet nam nie wolno, go przestrzegać.

    A kim ty Tomuś jesteś, żeby decydować, które prawo jest zgodne z
    konstytucją a które nie? Od tego jest trybunał konstytucyjny. No, owszem
    możesz próbować powoływac się przed sądem na niekonstytucyjność jakiegoś
    przepisu, ale skutek będzie mizerny.

    > W państwie posiadającym taką
    > konstytucję nie można w żaden sposób stworzyć prawa zmuszającego obywatela do
    > czegokolwiek i żeby to prawo nie naruszało konstytucyjnej wolności. Polecam
    > rozdział II art 31 pk3 konstytucji.

    A że tak się zapytam, czy jeżeli ja uważam, ze ograniczenie prędkości
    narusza moją konstytucyjną wolność do swobody poruszania się to czy mogę
    z tego powodu nie płacić mandatów?

    > Jeśliby ZUS został umieszczony w obowiązkach
    > obywateli to sprawa byłaby czysta. Ale nie jest. Jeśli jakikolwiek zusowski
    > przepis nakłada dodatkowy obowiązek to jest to niezgodne z konstytucja.

    Świetnie. A co powiesz o art 84 konstytucji?

    > Oczywiście są przepisy naruszjące konstytucję. ZUS jest doskonałym przykładem.
    > ZUS zmusza obywateli do płacenia składek nie gwarantując w zamian nic. Obywatel
    > ma tylko prawo do świadczeń z tej instytucji.

    Podatki tez musisz płacić chociaż państwo niczego ci w zamian nie
    gwarantuje oprócz prawa do świadczeń w postaci bezpłatnej nauki, pomocy
    Policji i Strazy pożarnej, obrony granic, korzystania z dróg...

    > Czyli może ich nie dostać chociaz
    > płacił całe życie i też bedzie dobrze. Cos mi sie widzi że to jest zwykłe
    > oszustwo. Ponieważ zmuszanie wolnego człowieka do określonych zachowań narusza
    > jego konstytucyjna wolność, jest karalne. Istnieje nawet odpowiedni paragraf.

    Możesz wskazać tenże paragraf, geniuszu?

    > Poruszyłeś ważny temat. W państwie o gospodarce rynkowj większość spraw
    > związanych z finansami jest regulowana umowami. Jako istota wolna możesz
    > zawierać umowy nawet niekorzystne dla Ciebie. Nikomu nic do tego. Ale nikt nie
    > może Cie zmusić nawet ustawowo do zawierania niekorzystnych dla Ciebie umów,
    > zreszta nie miało by to sensu bo takie umowy są z założenia nieważne. ZUS nie
    > jest obowiązkowy. To wynika w sposób prosty z konstytucji. Takie jest moje
    > zdanie. Tomek

    Tomek, nie kompromituj się.
    Ubezpieczenie w zusie nie ma charakteru umownego, to nawet nie jest
    ubezpieczenie w rozumieniu Kodeksu Cywilnego. Sama nazwa ma charakter
    zwyczajowy. Obowiazek płacenia składek nie wynika z żadnej umowy, i nie
    jest następstwem zawarcia jakiejkolwiek umowy. Po prostu każdy kto
    spełnia warunki okreslone w Ustawie o Systemie Ubezpieczeń Społecznych
    jest obowiązany płacić "Składki" na "ubezpieczenie społeczne". Tak samo
    każdy kto zarobi w ciągu roku więcej niż określona kwotę ma obowiązek
    zapłacić podatki. Gdybyś przeczytał jakikolwiek podręcznk z dziedziny o
    której z takim przekonaniem się wypowiadasz dowiedziałbyś się, że
    składki na ubezpieczenia społeczne prawnie maja charakter nalezności
    podatkowej - są określone ustawą, obowiązkowe a zobowiązanie ma
    charakter powszechny. A ponieważ obowiązek ich płacenia wynika z
    przepisów prawa publicznego są one ciężarem publicznoprawnym, do
    ponoszenia którego obowiązani są wszyscy obywatele z mocy art 84
    konstytucji.

    Zanim zaczniesz formuowac teorie na temat prawa konstytucyjnego i
    konstytucyjności takich czy innych przepisów zadbaj najpierw o podstawy
    teoretyczne, a unikniesz kompromitacji.

    --
    Falkenstein
    Ordo Luminis