    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 16 Mar 2012 22:02:36 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Wzorzec umowy -a ukryte cechy i klauzule umowy

    On Thu, 15 Mar 2012, xxx wrote:

    > Zgadzam się, ale dlaczego firma w której podpisywałem umowę nie zamieściła
    > uregulowania prawnego w miejscu widocznym w momencie podpisania umowy?

    Być może nie musiała.
    Wtedy i tylko wtedy, kiedy możesz wskazać przepis, z którego wynika
    że *powinna* to zrobić oraz przepis z którego wynika konkretna
    sankcja, Twoje niezadowolenie będzie miało "wsparcie".
    Przyroda zna takie przypadki - np. niepodanie konsumentowi informacji
    że może odstapić w ciagu 10 dni od sprzedaży od umowy "zdalnej" powoduje,
    że okres ten przeciaga się na cały kwartał, do 10 dni od powiadomienia.
    Ale na to musi być *konkretny przepis*.
    Co do zasady, tak jak Andrzej napisał: masz WIEDZIEĆ że na czerwonym
    nie wolno wlezc pod jadacy w poprzek samochód i basta, nikt nie pyta
    czy ktos Cię "powiadomił".
    To samo dotyczy umów - sa regulacje ustawowe, kropka.

    > Wzorzec umowy podany stronie do podpisania nie zawierał odniesienia do
    > istotnej, ze względu na treść umowy, ustawy.Dopiero kolejna umowa przesłana
    > listownie, oparta na klauzuli prolongacyjnej , zawierała istotny punkt
    > odnoszący się do ustawy regulującej ową klauzulę prolongacyjną. To bardzo
    > istotna kwestia w formularzu umowy ubezpieczenia OC.

    Odwróć kota ogonem: czy wymóg którego oczekujesz jest zapisany
    w którejs ustawie?
    Wykluczyć nie mogę (bo nie wiem), ale tak to własnie działa: *tylko*
    jakby taki przepis istniał, możesz się czegos domagać.

    pzdr, Gotfryd