  • Data: 2005-11-17 22:30:54
    Temat: Re: Wystapienie ze zwiazku wyznaniowego
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "cysiek" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:dli2jc$acn$1@inews.gazeta.pl...

    > tiaaaaa, nie ma list czlonkow, nie ma oficjalnych statystyk, nie ma
    > wpisow w ksiegach parafialnych, nie ma aktow chrztu... zaraz sie
    okaze
    > ze nie ma w ogole zadnego Kosciola Katolickiego, a wszystko to
    spisek
    > Zydow, Masonow i Cyklistow O_o

    Wydaje mi się, ze niepotrzebnie się unosisz. Oczywiście, że
    przykładowo Kościół Katolicki posiada ewidencję obejmująca każdego
    wiernego. Jest to ewidencja rzetelniejsza od tej zawartej w bazie
    PESEL, bo raz na rok, no czasem dwa lata przedstawiciel Kościoła
    osobiście przecież sprawdza te dane w domu wiernego. W ten sposób
    wiedzą kto i gdzie tak naprawdę faktycznie mieszka - przeważnie. Urząd
    zaś dane te opiera na informacjach przekazywanych im przez obywateli,
    którzy mogą mieć różne - czasem prozaiczne - powody, by nie czynić
    tego rzetelnie.

    Ale nie wydaje mi się, by w oficjalnych statystykach podawali liczbę
    wiernych na podstawie ochrzczonych. Biorąc pod uwagę fakt, że u nas
    kościołów protestanckich różnych odłamów jest coraz to więcej, to
    myślę, że licząc w ten sposób wyszło by nam ponad 100% po zsumowaniu
    danych. Większość osób wstępujących do kościołów protestanckich (tych
    nowych w Polsce, bo nie piszę tu o tradycyjnych kościołach
    protestanckich) jest ochrzczona w kościele katolickim, bo taka jest u
    nas tradycja. Nawet osoby zdeklarowanie niewierzące chrzczą dzieci "by
    im dać szansę wyboru". I czynią to w Kościele Katolickim, bo tak
    najprościej i nikt tam tak naprawdę nie wnika, czy rodzice są
    praktykujący, czy nie. Idziesz jak do urzędu.

    Kościół Katolicki jest zbyt masowym kościołem, by proboszcz był w
    stanie tak naprawdę zająć wiarygodne stanowisko i stwierdzić, czy
    statystyczny Kowalski chodzi do kościoła, czy nie oraz czy jest
    żarliwie, czy tylko trochę wierzący. Zresztą jak by to miał niby
    oceniać? Jak przyjmuje corocznie księdza i dzieci posyła do
    sakramentów świętych, to przyjmuje się, ze praktykuje, co
    niekoniecznie musi być akurat prawdą. Zresztą, jak napisałem w poście
    wcześniej wiele zależy od zdefiniowania słowa "wierny".