  • From: "XYZ" <x...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyrzucony ze spółki cywilnej !?
    Date: Tue, 3 Oct 2006 08:15:30 +0200

    Użytkownik "Gynosaurus" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:efs4ab$pp0$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Natomiast dziś na moim biurku pojawiło się pismo o wykluczeniu mnie ze
    > spółki z
    > powodu "hamowania rozwoju spółki" sygnowane "większością 2/3 głosów".

    Kodeks Cywilny Art. 869 § 2. Z ważnych powodów wspólnik może wypowiedzieć
    swój udział bez zachowania terminów wypowiedzenia, chociażby spółka była
    zawarta na czas oznaczony. Zastrzeżenie przeciwne jest nieważne.

    Tak więc wspólnicy nie mogą wykluczyć Ciebie ze spółki.
    Ich żądanie jest nieskuteczne.
    Mogą natomiast dojść z Tobą do porozumienia i wspólną decyzją możecie
    zmienic skład spółki. Zachowa ona wówczas NIP i REGON, nie będzie nawet na
    moment rozwiązana.
    Możesz natomiast samodzielnie wystąpić ze spółki, jednak mogą być klauzule w
    umowie o terminie wystąpienia. Nie wykluczam, że wystąpienie może być
    skuteczne tylko na koniec roku obrachunkowego. Twoje samodzielne wystąpienie
    nie rozwiązuje spółki, o ile zostaną w niej co najmniej dwaj wspólnicy lub
    zastąpi Ciebie inna osoba. Taka zamian wymaga tylko złożenia deklaracji NIP
    w Urzędzie Skarbowym.
    KC Art. 871. § 1. Wspólnikowi występującemu ze spółki zwraca się w naturze
    rzeczy, które wniósł do spółki do używania, oraz wypłaca się w pieniądzu
    wartość jego wkładu oznaczoną w umowie spółki, a w braku takiego
    oznaczenia - wartość, którą wkład ten miał w chwili wniesienia. Nie ulega
    zwrotowi wartość wkładu polegającego na świadczeniu usług albo na używaniu
    przez spółkę rzeczy należących do wspólnika.

    KC Art. 871. § 2. Ponadto wypłaca się występującemu wspólnikowi w pieniądzu
    taką część wartości wspólnego majątku pozostałego po odliczeniu wartości
    wkładów wszystkich wspólników, jaka odpowiada stosunkowi, w którym
    występujący wspólnik uczestniczył w zyskach spółki.

    Pamiętaj jednak, że w przypadku, gdy działalność spółki zakończyła się
    stratą, wspólnicy są zobowiązani pokryć ją proporcjonalnie do udziału w
    stratach określonego w umowie spółki.

    SIM