    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.polityka,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wypadki a promile
    Date: Wed, 8 Jan 2014 19:39:38 +0100

    > A to mi się nie pokrywa z uwagą niżej.
    > Zapodajesz przecież "same liczby", a jest proste pytanie: czy
    > aby wypadkowość nie jest efektem KORELACJI pewnych zachowań
    > z pijaństwem?
    >
    > Konkretnie, statystyka wypadkowości z podziałem na przyczyny
    > wypadków na to wskazuje.
    > "Nadmierna prędkość" wykazuje dużą nadreprezentację wobec
    > średniej wypadkowości stwierdzonej u pijanych.

    Tylko,, że owo "nadmierna" jest kwestią ocenną.Co do zasady większość
    zdarzeń drogowych jest spowodowana niedostosowaniem prędkości do warunków,
    bo zawsze daje się wywieść (niemal),ze jakby jechali wolniej, to by się nic
    nie stało. I nikt nie zauważa, że facet przez ten zakręt codzienie jeździł
    60 km/h i nic się nie działo.

    > Wniosek, że oddzielenie "agresywnych pijanych", których podczas
    > jazdy WIDAĆ (oraz "słychać i czuć" :>) prawdopodobnie odsieje
    > tę istotną część, która najprawdopodobniej faktycznie powoduje
    > dużo więcej wypadków, niż:
    > - trzeźwi
    > - pijani (! - tu na pewno, bo to wynika z gołej statystyki)
    > - trzeźwi przekraczający prędkość

    Do tego ma teoretycznie służyć system punktowy. Odsiania kierowców, którym
    po prostu się zdarzyło od tych,którym zdarza się często.