eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWymóg przedstawienia/oddania paragonu? › Re: Wymóg przedstawienia/oddania paragonu?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!plix.pl!newsfeed
    1.plix.pl!wsisiz.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.neostrada
    .pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.
    pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 9 Feb 2011 11:10:28 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Wymóg przedstawienia/oddania paragonu?
    In-Reply-To: <k...@c...fuw.edu.pl>
    Message-ID: <Pine.WNT.4.64.1102091056590.3404@quad>
    References: <k...@c...fuw.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1102071357430.2676@quad>
    <k...@c...fuw.edu.pl> <Pine.WNT.4.64.1102081925050.528@quad>
    <k...@c...fuw.edu.pl>
    X-X-Sender: moj@quad
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    User-Agent: Hamster/2.1.0.11
    Lines: 43
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.15.167.123
    X-Trace: 1297246735 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 2439 83.15.167.123:61423
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:668276
    [ ukryj nagłówki ]

    On Tue, 8 Feb 2011, Michal Jankowski wrote:

    > Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:
    >
    >>> Nie rozumiem. To JA mam w ręku ten bilet na miejsce 45
    >>
    >> A to przepraszam, nie zrozumiałem.
    >> W takim układzie nie widzę podstaw do odmowy.
    >
    > To jak bedziesz kiedyś w kinie/teatrze/filharmonii/operetce/whatever
    > przeczytaj wywieszkę przy kasie. Uniwersalne to raczej jest... 8-)

    :)
    Zaraz, a to oni zwracają pieniądze na podstawie paragonu? :D

    Bo jak nie...
    ...to jest ten sam układ, co w przypadku usiłowania np. zwrotu towaru
    z okazji "konsumenckiej niezgodności z umową".
    Sam na początku byłem zdania, że skoro rozporządzenie nie daje prawa
    do "zniknięcia" paragonu (a ściślej - cofnięcia wykazanego na nim
    VATu), to "paragon musi być".
    Ale AFAIR nie tylko komentarze, ale również któryś sąd zwrócił był
    uwagę na to, że lex superior prior derogat legi posteriori - rozpo-
    rządzenie nie może uchylać ustawy.

    SKORO więc prawo do zwrotu nienależnej zapłaty wynika z ustawy, to
    fakt że minister wydający jakieś rozporządzenie przeoczył konieczność
    regulacji takiego przypadku nie może uchylać owego prawa.

    Sprzedawca (tu: biletu) ma prawo zadbać o "inne dowody" w myśl
    art.180 Ordynacji, zaś Kodeks Cywilny w art.462 daje dostatecznie
    szerokie kompetencje dłużnikowi (tu: mającemu zwrócić pieniadze
    za bilet), aby mógł zażądać dostatecznie "twardych" dowodów, w tym
    okazania dokumentów pozwalających sporządzić imienny dokument
    wypłaty zwrotu wartości biletu.
    "Albo Pan się wylegitymuje i podpisze, albo pójdzie Pan sobie do
    sądu - a i tak dostanę Pańskie dane celem zaspokojenia roszczeń
    US do okazania dowodów" jest IMO w tym przypadku prawidłowe.
    Ale odmowa zwrotu pieniędzy "bo Pan nie ma paragonu" już
    niekoniecznie.


    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1