    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ****Wydawnictwo- pytanie ?*****
    Date: Fri, 17 Jan 2003 14:25:30 +0100

    Użytkownik "Marcinowicz" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:b06u1c$sh2$1@absinth.dialog.net.pl...

    > MERITUM:
    > 1.Czy mogę sprzedawać takie wydawnictwo?
    Oczywiście. Pewnie "zgromadziłeś" też prawo autorskie, gdzie wyraźnie możesz
    przeczytać, że akty prawne mu nie podlegają. A jak sam piszesz, to Ty jesteś
    autorem wyłącznie układu i formy graficznej. Publikacje w Polsce nie
    podlegają też koncesjonowaniu, więc nie bardzo rozumiem, w czym problem.
    > 2. Jak je zarejestrować jako moje?
    Przyznajesz się do autorstwa, tak jak na książkach jest nazwisko autora, tak
    Ty piszesz, że wyboru dokonał, przygotował układ i opracował... Autorzy
    książek (także wyborów tekstów) też nie rejestrują każdorazowo tego faktu.
    Chroni Cię samo prawo autorskie, automatycznie. Musisz się tylko podpisać
    pod tym, co zrobiłeś.
    > 3. Czy muszę wnioskować gdzieś o numer ISBN?
    Zgodnie z moją wiedzą ISBN dotyczy tylko książek, ale wszystko na ten temat
    znajdziesz na stronie biblioteki narodowej.
    > 4. Ile kosztowałby proces doprowadzenia tego tworu do postaci handlowej
    > (tzn. ile musiałbym zainwestować, żeby móc legalnie sprzedawać taką
    rzecz?)
    Nie musisz nikomu płacić za prawa autorskie, nie musisz kupować żadnych
    licencji, produkcja książek (także tych w formie elektronicznej) nie wymaga
    zezwoleń, ani koncesji. Jeśli chcesz to sprzedawać na płytach bądź
    dyskietkach, to wchodzi Ci tylko bezpośredni koszt wytworzenia.

    Dostrzegam natomiast problem innego typu. Takie zbiory aktów prawnych można
    znaleźć za darmo, w sieci (sejm, rzeczpospolita). Lex konkuruje ciągłymi
    uaktualnieniami, a to już wymaga ciągłej, nieprzerwanej, pracy.
    Pozdrawiam i życzę powodzenia,
    Marta