  • Data: 2020-05-09 01:59:11
    Temat: Re: Wybory via internet a tajnosc głosu
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2020-05-08, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tylko wiesz - inny jest poziom zaufania, jak wszystkie partie deleguja
    > swoich ludzi do komisji, pilnuja sie wzajemnie, licza komisyjnie,
    > a inny, jak zlicza jakis komputer i nie wiadomo jaki ma program, kto
    > go programowal, ile za to dostal, od kogo itp.

    To jest ten sam poziom zaufania, a tylko inne środki realizacji, które
    sprawiają, że mamy większą pewność co do prawdziwości serwowanych nam
    wyników.

    > No i bledy sie zdarzaja takze uczciwym informatykom, wyp* sie taki
    > komputer i co - nowe glosowanie ?
    > W sumie - co za problem zrobic drugie skoro przez internet :-)
    >
    > W tradycyjnym systemie trzeba tylko uszczelnic sumowanie glosow ...
    > najlepiej, jak to ktos niezalezny zsumuje ponownie.

    Ale ja przecież nie namawiam, za głosowaniem korespondecyjnym w stylu
    pisu, tylko zwracam uwagę, że i tak się nie ufa w 100%, więc nie ma co w
    tym zakresie rozdzierać szat.

    Myślę, że dałoby się to korespondencyjnie zrobić, ale oczywiście nie w
    taki pisi sposób jak to ma miejsce. Co by było istotne to np. jakiś
    instrument post-wyborczej kontroli, tak aby każdy jeden mógł sprawdzić
    jaki oddał głos, a raczej, co policzono jako oddany przez niego. Nie
    jest to MZ niewykonalne (z zachowaniem anonimowości), za to może być
    kwestia nieco większych kosztów. Pewnych rzeczy się nie załatwi (np.
    wspomniane wcześniej głosowanie za kogoś), ale całą resztę dać się
    powinno.

    --
    Marcin