    From: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wybory via internet a tajnosc głosu
    Date: Wed, 6 May 2020 08:09:41 +0200

    W dniu 06-05-2020 o 07:59, Budzik pisze:
    > Pytanie prawno techniczne.
    > Zastanawiam sie nad porzadna organizacja wyborów.
    > Jeżeli zostana przesuniete i do formy korespondencyjnej zostałaby dodana
    > forma internetowa to czy:
    > - da sie to zorganizowac w ten sposób ze logujac sie np przez epuap
    > oddajemy głos, system zalicza ze oddalismy głos ale nie przypisuje tego
    > głosu do nas. Innymi słowy czy technicznie da sie wymazac przypisanie
    > głosujacego do głosu tak aby zachować wymóg tajnosci głosowania?

    Zrobić się da, wymaga jednak przed uruchomieniem systemu jego audytu. I
    choć sam system wydaje się prosty, to zachowanie bezpieczeństwa + testy
    + audyty to mniej niż pół roku raczej nie potrwa. Oczywiście jeśli ma to
    być zrobione porządnie, a nie na zasadzie "postawmy serwer ze śmiesznymi
    obrazkami". Składa się na to czas na projekt rozdzielający ewidencję
    zliczenia głosów oraz ewidencje tego, że ktoś głos złożył, oraz
    ewidencję dokumentu z informacją (a nie tylko zwiększenie licznika).
    Dodatkowo testy wydajnościowe, oraz testy na zachowanie się systemu przy
    przeciążeniu. Na koniec audyt kodu i systemu. Warto by było też oznaczyć
    coś takiego odpowiednio, aby "na produkcję" nie trafiło coś innego niż
    było audytowane. Bo są takie rzeczy, które przyszły mi do głowy na
    szybko, zapewne robiąc wnikliwą analizę mogłoby wyjść coś jeszcze,
    dlatego napisałem pół roku to minimum.

    --
    http://kaczus.ppa.pl