    From: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Współwłasność
    Date: Fri, 7 Sep 2007 08:28:20 +0200

    Użytkownik "zj55" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:fbpjch$cg8$1@mx1.internetia.pl...

    > Rozumiem ,że darowizna określa tylko ułamek tej nieruchomosci .
    > W ramach tej darowizny nie jest określany np. fizyczny zakres
    > nieruchomości (tzn.obszar działki).
    > Tym samym oczywiscie nie jest potrzebny np. geodeta.

    > Tak sobie pomyślalem i sądzę ,ze się mylę .
    >
    > Myślę ,że najrozsądniejsza jest np.darowizna 1/2 nieruchomości .
    > Czy mam rację ?

    powiem Panu tak:

    w Pana sytuacji jest kilka opcji, które opisałem juz w poprzednich postach:
    1) córka ustanawia służebność mieszkania na Pana rzecz i może Pan zamieszkać
    także z żoną - to jest najtańsza opcja; wymóg - akt notarialny;
    2) darowizna na rzecz Pana i żony ze strony córki np. łącznie 1/2 może być
    też całość, to zalezy jak się Państwo dogadacie; wymóg - alt notarialny;
    potem z powrotem przekazujecie córce czy to w formie darowizny czy w
    testamencie, każdy swoją część; wymóg co do darowizny - akt notarialny;
    testament - może być własnoręczny, może być w formie aktu notarialnego
    (50,00zł); jednakże ten schemat jest najdroższy, jeżeli skorzysta się z
    darowizn;

    kredyt - zapewne na remont musi Pan wziąć kredyt, bo tylko w tej formie
    uzyska Pan jako osoba fizyczna duży zastrzyk pieniędzy; kredyt też należy
    przeznaczyć na wskazany w umowie cel - kredyty zawsze są na określone cele;
    w ramach pożyczki bank nie da tyle kapitału jak przy kredycie, ale pożyczkę
    można wykorzystać na dowolny cel, nigdy nie określa się go w umowie;
    banki wymagają zabezpieczenia kredytu, w przypadku pożyczki - nie zawsze;
    przy kredycie na remont mieszkania, domu - hipoteka ustanowiona na
    nieruchomości, której wartość wynosi co najmniej wysokość udzielonego
    kredytu z odsetkami (hipoteka zwykła na sumę kredytową, hipoteka kaucyjna -
    suma odsetek); nie ma zakazu by hipoteką obciążyć nieruchomość, która
    stanowi właśności osoby trzeciej; praktyką jest że ustanawiamy hipotekę na
    rzecz banku na swoich nieruchomościach lub na udziałach w ich
    współwłasności; jednakże nie musi tak być; można ustanowić taką hipotekę na
    nieruchomości córki, z tymże ona musi się na to zgodzić i uczynić to przed
    notariuszem; następnie dokonać wpisu w KW; dal banku najważniejsze jest by
    wartość nieruchomości, na któreej ustanawia się hipotekę na zabezpieczenie
    kredytu bankowego, była co najmniej równa sumie kredytu plus suma odsetek od
    kredytu przez cały czas kredytowania

    decyzja należy do Państwa, ale prosze wziąć pod uwage to, że darowizna jest
    obciążona podatkiem od spadków i darowizn, który zobowiązany jest pobrać
    notariusz; w tym celu najlepiej sie skonsultowac z notariuszem co lepsze i
    tańsze, ale by efekt był ten, jaki Państwo oczekujecie

    pzdr