  • From: "Piotrus" <p...@d...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: -= Wpłata po przejęciu wierzytelno?ci =-
    Date: Sun, 5 Jan 2003 17:27:00 +0100

    > Co rozumiesz przez stwierdzenie, że wezwanie do zapłaty nie ma mocy
    > prawnej? Powiedziałbym raczej, że właśnie ono ma, to wierzyciel może
    > wezwać do zapłaty a więc powinny to zrobić osoby uprawnione do
    > reprezentacji. Natomiast informacja o cesji praw nie jest dowodem, jest
    > właśnie tylko informacją i może ona dotrzeć do dłużnika w dowolny
    > sposób, nie ma wpływu na ważność przelewu...

    Formalnie jest dowodem w postępowaniu cywilnym w odpowiednim trybie. Nie
    zmienia ono podmiotu któremu trzeba zapłacić. Jest dowodem na żądanie tej
    zapłaty. Cesja jest zmianą podmiotu czyli musi być odpowiednio
    udokumentowana. Co więcej jeżeli w umowie może być zawarty zakaz cedowania
    itd. Mam w spwojej praktyce cesje w podobny sposób wykonane a póznej kłopoty
    podmiotu płacącego. Dlatego przy cesji:

    1. Pismo o przyjęciu cesji przez jeden podmiot podpisane przez osoby
    upoważnione. Dobrą praktuką jest przesłanie ksera aktualnego KRS lub czasami
    jeszcze RHB.
    2. Pismo o dokonaniu cesji przez drugi podmiot podpisane przez osoby
    upoważnione. Dobrą praktuką jest przesłanie ksera aktualnego KRS lub czasami
    jeszcze RHB.
    3. Proponowałbym sprawdzenie w Sądzie aktualnych wpisów.
    4. Ja z reguły nie godzę się na cesje jeżeli nie znam umowy cesji
    (szczególnie warunkowych - np że cesja na bank w przypadku niespłacania
    kredytu).

    Praktyka pokazuje w sprawach czystych zawsze dostaniesz potrzebne papiery, a
    w naciąganych będą mnożone kłopoty. Wtedy wyjściem jest depozyt sądowy (tak
    uratowałem klienta przed wielomilionowymi stratami).

    Cesja wierzytelności jest specyficzną umową z wieloma "pułapkami".

    Co innego gdy np na otrzymanej frze masz tę cesje zawartą explicite np.
    cesja na firmę faktoringową, lub cesja zabezpieczająca bank (masz firmę i
    dorwałeś dobry kontrakt ale nie masz forsy na zrealizowanie. Bank Ci
    akceptuje klienta - można wtedu użyć banku prowadzącego rachunek klienta i
    daje Ci kredyt zabezpieczony cesją zapłat ze stronu tego klienta. Wtedy
    zawierasz to w kontrakcie i (lub) na fakturach związanych z tym kontraktem.
    A bank prelewa Ci twoją "górkę").

    Ale powtarzam że pismo podpisane przez osobę nie wyszczegolnioną w
    rejestrze, bez pisma z drugiej stroni lub umowy cesji jest delikatnie
    ujmując mało sprawcze pod kątem prawnym. (Tak jak w moim poprzednim poście
    przykład). A niestety takimi trikami posługuje się wielu oszustów.

    Pozdrawiam Piotr