    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wiek w odertach pracy
    Date: Wed, 07 Dec 2005 01:40:36 +0100

    Ajgor wrote:
    > Witam.
    > Bylem dzis w urzedzie pracy. na tablicy ogloszen widzialem oferty dla osob
    > ponizej 24 roku zycie a obok plakat informujacy o kursach zawodowych dla
    > osob ponizej 26 roku zycia. I tu mam pytanie. O ile sie nie myle, ze
    > pracodawca szukajacy pracownikow ma obowiazek przyjmowac wszystkich
    > spelniajacych wymagania zawodowe bez wzgledu na wiek i plec. Czy wiec
    > wywieszanie ofert dla osob ponizej 24 roku zycia jest zgodne z prawem?

    Nie jest. A sytuacja, kiedy akurat prawo pracy jest łamane akurat w
    urzędzie pracy świadczy albo o skrajnej bezczelności albo o skrajnej
    niekompetencji urzędników, którzy przecież także za to odpowiadają.

    Złamany został oczywiście art. 183a § 1. Kodeksu pracy
    "Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie *nawiązania* i
    rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz
    dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w
    szczególności bez względu na płeć, *wiek*, niepełnosprawność, rasę,
    religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową,
    pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez
    względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym
    lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.

    Teoretycznie, jeśli dokładnie spełniasz wymogi danego ogłoszenia, tylko
    oprócz wieku, to możesz wystąpić do sądu pracy, z żądaniem odszkodowania.
    Bo to, że takie ogłoszenia są zakazane, to nie żarty.

    Świadczy o tym art. 183d Kodeksu Pracy
    "Osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w
    zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż
    minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych
    przepisów."

    Musiałbyś tylko sfotografować je sobie. Na wszelki wypadek mógłbyś
    jeszcze mieć dowód, że złożyłeś im swoje papiery (np. wysyłając je
    listem poleconym), ewentualnie jeszcze nagrać sobie rozmowę telefoniczną
    pod hasłem - "wysłałem się i spełniam wszystkie wymogi, ale mam więcej
    lat, czy mam szansę". Taka odpowiedź również mogłaby być przydatna.

    --
    MArta
    m...@N...pl