  • Data: 2023-09-21 22:58:50
    Temat: Re: "Wawrzyk wymuszał na polskich dyplomatach wydawanie wiz"
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 21.09.2023 o 18:07, J.F pisze:

    > Dokumenty, odciski palców ... no chyba, zeby ich tak przeszkolic :-

    Nie chce mi się szukać, ale zdaje się że właśnie Polska proponowała, by
    ich po liniach papilarnych ewidencjonować, ale zdaje sie spowodowało to
    jakiś dramat.

    Unia Europejska nie chciała pomimo propozycji Polski ewidencjonować
    imigrantów na podstawie odbitek linii papilarnych z kilku powodów. Po
    pierwsze, taka ewidencja zostałaby uznana za naruszenie prawa
    międzynarodowego, w tym Konwencji o ochronie praw człowieka i
    podstawowych wolności. Po drugie, ewidencja ta byłaby zbyt kosztowna i
    trudna do wdrożenia. Po trzecie, byłaby ona postrzegana jako
    dyskryminacyjna wobec imigrantów.

    Unia Europejska jest zobowiązana do poszanowania praw człowieka i
    podstawowych wolności, w tym prawa do prywatności i ochrony danych
    osobowych. Ewidencja imigrantów na podstawie odbitek linii papilarnych
    zostałaby uznana za naruszenie tych praw.

    Ewidencja imigrantów na podstawie odbitek linii papilarnych byłaby
    bardzo kosztowna i trudna do wdrożenia. Konieczne byłoby stworzenie i
    utrzymanie systemu rejestracji i weryfikacji odcisków palców, a także
    przeszkolenie pracowników na jego obsługę.

    Ewidencja imigrantów na podstawie odbitek linii papilarnych byłaby
    postrzegana jako dyskryminacyjna wobec imigrantów. Byłaby to bowiem
    forma zbiorowego śledzenia i nadzoru osób, które pochodzą z innych krajów.

    Polska złożyła propozycję ewidencjonowania imigrantów na podstawie
    odbitek linii papilarnych w 2015 roku, w czasie kryzysu migracyjnego.
    Proponowano, aby ewidencja ta obejmowała wszystkich imigrantów, którzy
    wjeżdżają na terytorium Unii Europejskiej. Ewidencja miałaby być
    prowadzona przez agencje Frontex i Europol.

    Proponowana ewidencja spotkała się z krytyką ze strony wielu państw
    członkowskich Unii Europejskiej. Krytykowano ją za naruszenie prawa
    międzynarodowego, kosztowność i trudność wdrożenia, a także za
    dyskryminację wobec imigrantów.

    W 2016 roku Komisja Europejska przedstawiła propozycję dyrektywy o
    ochronie osób ubiegających się o azyl i osób o statusie uchodźcy.
    Dyrektywa ta nie przewiduje ewidencji imigrantów na podstawie odbitek
    linii papilarnych.

    --
    (~) Robert Tomasik