    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Uprawnienia Straży Miejskiej-inne
    Date: Thu, 6 Nov 2003 17:32:36 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc217.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    > Druga sprawa to wyczytałem z ustawy, że powinno się słuchać poleceń
    wydanych
    > przez SM a co jeżeli te polecenia nie majš potwierdzenia w prawie, np.
    > strażnik każe mi iœć drugš stronš ulicy bo takie jest jego widzi mi się,
    czy
    > też np. zakaże umyć mi szyby w samochodzie stojšcym na ulicy bo dostali
    > skargę od sšsiadów, których trafia, że ja mam dużego fiata a oni tylko
    > malucha.

    Te polecenia powinny być zgodne z prawem. jeśli są tak absurdalne, to
    zostaje Ci wezwać policję i powiadomić ją, że ten strażnik nadużył swoich
    uprawnień i wydał polecenie, które nie posiada podstawy prawnej. To, że w
    ustawie jest napisane, że policjant, strażnik miejski, żołnierz, strażak
    ma prawo wydawać polecenia, to nie znaczy wcale, że mogą to być dowolne
    polecenia. Takie polecenia muszą mieć podstawę prawną. Tak więc strażnik
    może polecić Ci przejście na drugą stronę ulicy, o ile będzie ku temu
    jakaś przyczyna - na przykład budynek po tej stronie ulicy grozi
    zawaleniem i przechodzenie jest niebezpieczne.

    W przypadkach mniej absurdalnych poleceń, to w zasadzie możesz zapytać
    strażnika, z czego to wynika. Jak Ci jego wyjaśnienie ustne wystarczy, to
    po sprawie. jeśli dojdziesz do wniosku, że facet konfabuluje, to zawsze
    możesz zwrócić się na piśmie do Komendanta Straży o wyjaśnienie. W
    skrajnych wypadkach droga postępowania karnego.