    From: Szerr <n...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Upomnienie z biblioteki
    Date: Sun, 14 Sep 2008 10:54:33 +0200

    Dnia Sat, 13 Sep 2008 19:39:30 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a)
    w:<news:pan.2008.09.13.19.39.31@rudak.org>:

    > Kara umowna może wynikać wyłącznie z przyjętego zobowiązania, w tym
    > przypadku pochodziłoby ono z umowy. IMHO jej źródłem mógłby być regulamin
    > biblioteki wyłącznie w przypadku jego doręczenia klientowi przy zawarciu
    > umowy (art. 384 par. 1 kc), chyba że z ustawy o bibliotekach wynika
    > obowiązek jego stosowania (nie chce mi się szukać teraz).

    No niestety, ustawa o bibliotekach:

    Art. 14.
    1. Usługi bibliotek, których organizatorami są podmioty określone w art. 8
    ust. 2, są ogólnie dostępne i bezpłatne, z zastrzeżeniem ust. 2.
    2. Opłaty mogą być pobierane:
    4) za niezwrócenie w terminie wypożyczonych materiałów bibliotecznych,
    5) za uszkodzenie, zniszczenie lub niezwrócenie materiałów bibliotecznych.
    4. Zasady i warunki korzystania z biblioteki określa regulamin nadany przez
    jej dyrektora (kierownika).

    Dotarłem też do właściwego regulaminu:

    ? Za przetrzymanie książek ponad ustalone terminy zwrotu lub prolongaty
    Czytelnik zobowiązany jest uiścić opłatę tytułem kary za zwłokę w wysokości
    4,00 zł za tom, za każdy miesiąc przetrzymywania książki oraz opłatę
    manipulacyjną (koszty wysłanych monitów).

    ? Jeżeli czytelnik mimo monitowania go ze strony Biblioteki odmawia zwrotu
    książek lub uiszczenia opłat, następuje zablokowanie możliwości korzystania
    ze wszystkich zbiorów PBW, a Biblioteka realizuje swe roszczenia w trybie
    postępowania egzekucyjnego w administracji.

    Źle to wygląda?

    --
    Quid leges sine moribus?