    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa o zrobienie Dziecka a odpowiedzialnosc Ojca?
    Date: Wed, 24 May 2006 23:15:00 +0200

    Johnson [###j...@n...pl.###] napisał:

    > Prawo karne nic tu nie ma do rzeczy.

    Ma, bo jest prawny zakaz płacenia za kogoś grzywny (art. 57 kw). O
    zakazie płacenia cudzych alimentów po prostu nie słyszałem.

    > Zwracam uwagę na szczególny charakter zobowiązania alimentacyjnego.
    > Zobowiązania alimentacyjne co do zasady mają charakter osobisty
    (art.
    > 139 krio), a więc nie można skutecznie umówić się co do tego że ktoś
    > inny będzie je wykonywał.

    Czy możesz wskazać przepis zakazujący mi zawarcia z osobą X umowy, na
    mocy której jeśli bym miał zapłacić alimenty na osobę Y, to osoba X
    będzie zobowiązana przekazać mi równowartość tej kwoty? Co do zasady
    rozważmy na razie taką umowę zawartą z osobą trzecią, czyli nie z
    matką dziecka.

    > Stanowiłaby by obejście, gdyż w istocie rzeczy ojciec nie byłby
    > zobowiązany do alimentów na dziecko wbrew wyraźnej treści art. 133 i
    > art. 135, a alimenty w całości pokrywałby matka.

    No i Twoim zdaniem jest to zakazane?

    > Ustawodawca wyraźnie wskazał że alimenty mają płacić rodzice w
    > odpowiednich częściach i jest to norma w pewnym sensie sztywna.

    Uważam, że nie masz tutaj racji. Przecież przy podpisaniu umowy z
    matką ojciec nadal płaci te alimenty. Tyle, że matka na mocy osobnej
    umowy jest zobowiązana do przekazywania mu kwot równoważnych wysokości
    zasądzonych alimentów. To są dwa osobne niezwiązane ze sobą
    bezpośrednio stosunki prawne. Po prostu przyczyna w postaci zasądzenia
    alimentów wywołuje skutek w postaci powstania równoważnego
    zobowiązanie ze strony osoby trzeciej i tyle. Jeśli z jakiegoś powodu
    matka nie będzie mogła się wywiązać ze swojego obowiązku, to ojciec
    nadal będzie zobowiązany do płacenia alimentów, a ewentualnie na matce
    będzie mógł sobie dochodzić swojej wierzytelności.

    > Ale akurat umowa OC jest przewidziana w polskim systemie prawnym :)

    A umowa cywilnoprawna pomiędzy dwoma osobami, że jeśli nastąpi
    zdarzenie A, to X zapłaci Y 100 zł nie jest przewidziana w polskim
    prawie? Umowa, jak każda inna.

    > Pojęcie odpowiedzialności cywilnej nie obejmuje obowiązku
    alimentacyjnego.

    Pewnie, że nie.

    > Odpowiedzialność cywilna to odpowiedzialność za szkodę materialną
    lub
    > krzywdę, a alimenty nie są SZKODĄ po stronie ojca.

    Nigdy tak nie twierdziłem. Chodziło mi o wskazanie Ci przykładowej
    umowy, która uzależnia płacenie przez dłużnika wierzycielowi jakiejś
    tam sumy pieniędzy od zdarzenia, które w chwili zawierania umowy nie
    jest pewne ani znane.