  • Data: 2009-11-08 13:49:09
    Temat: Re: Umowa o pracę - netto/brutto?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

    > Ale to zmienia reguły gry - czytaj koszty pracodawcy.

    Swoją drogą ciekawe, czy jeśli na skutek zmian przepisów przy
    zachowaniu kwoty netto zmniejszy się kwota brutto, to czy można taką
    kwotę brutto zmniejszyć bez zgody pracownika. Ochronie podlega wszak
    wynagrodzenie brutto pracownika, a nie tylko netto.

    A może podanie jedynie wynagrodzenia netto jest błędem i powinno się
    jednak podawać wynagrodzenie brutto? Co prawda KP chyba nie wskazuje, że
    "wynagrodzenie", które musi być umieszczone w umowie o pracę oznacza
    wyłącznie o wynagrodzenie brutto, ale z brzmienia innych ustaw można
    wnioskować, że poprzez "wynagrodzenie" w kodeksie pracy rozumie się
    właśnie "wynagrodzenie brutto".

    Na przykład w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu o pracę mowa jest po
    prostu o minimalnym wynagrodzeniu, a nie minimalnym wynagrodzeniu brutto.

    Per analogiam można zatem wyciągnąć wniosek, że w umowie o pracę,
    która powinna zawierać wynagrodzenie za pracę, też należy wskazać kwotę
    brutto, a zmiana kwoty brutto (nawet przy zachowaniu kwoty netto) jest
    chroniona, czyli niemożliwa bez zgody pracownika.

    --
    Liwiusz