eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoUmowa na czas określony - czy istnieje możliwość rozwiązania umowy z niewydajnym pracownikiem? › Re: Umowa na czas określony - czy istnieje możliwość rozwiązania umowy z niewydajnym pracownikiem?
  • Data: 2006-08-03 08:13:22
    Temat: Re: Umowa na czas określony - czy istnieje możliwość rozwiązania umowy z niewydajnym pracownikiem?
    Od: Boczkowski <b...@g...dot.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 2 sie o godzinie 21:05, na pl.soc.prawo, Sokratex napisał(a):

    > Zmuszał bo mówił, że nie ma co jeść. Czy nie można tego podciągnąć
    > jakoś pod szantaż emocjonalny?

    Będziesz w stanie to udowodnić?

    > Tak samo jak po usłyszeniu o zmianie sposobu rozliczania z dniem
    > dzisiejszym dostał 30 dni od psychiatry.

    Skoro jest faktycznie chory ...
    Jako płatnik wynagrodzenia gwarantowanego (pierwsze 33 dni L-4 w roku
    kalendarzowym Ty płacisz) masz prawo do skontrolowania "statusu" chorego
    pracownika ;)
    Ale nie wiem czym się tak martwisz że facet "poszedł w chorobę" - pal go
    licho - niech siedzi na tym L-4 do samego końca okresu umowy o pracę !!!
    Od 34 dnia choroby (albo każdej kolejnej "choroby" po tych 33 dniach)
    zasiłek chorobowy wypłacany jest przez ZUS z funduszu chorobowego - który
    dla pracowników jest obowiązkowy.
    W skrajnym przypadku który opisujesz - zapłacisz tylko za 66 dni temu
    facetowi - 33 dni w tym roku, i po ewentualnej przerwie w L-4 w roku 2007
    33 dni.
    Pozostałe okresy zwolnienia pokryje ZUS.

    A zainteresuj się, jeżeli facet nie będzie cały czas na L-4, tematem
    "zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy - do ODWOŁANIA".
    Co prawda będziesz mu musiał wypłacić wynagrodzenie ale tylko PODSTAWOWE -
    bez jakichś prowizji, premii uznaniowych, nagród z zysku itp itd.
    IMO - to i tak byłoby taniej niżby gdybyś go zwolnił i potem sąd pracy
    przywróciłby go do pracy (musiałbyś wypłacić wtedy wynagrodzenie za ten
    czas!)

    Nie ulega wątpliwości, iż zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia
    pracy zgodne z obowiązującym prawem. W sytuacji takiej dojść może do
    zawarcia swoistego porozumienia, zgodnie z którym pracodawca rezygnuje ze
    świadczenia pracy przez pracownika w okresie wypowiedzenia, a pracownik
    wyraża na to zgodę. Wniosek taki można wyprowadzić z dyspozycji art. 11
    k.p., zgodnie z którym nawiązanie stosunku pracy oraz ustalenie warunków
    pracy i płacy, bez względu na podstawę prawną tego stosunku, wymaga
    zgodnego oświadczenia woli pracodawcy i pracownika. Dodatkowe uzasadnienie
    dopuszczalności takich operacji można wyprowadzić z ogólnej zasady swobody
    umów (art. 3531 k.c. w zw. z art. 300 k.p.).

    Ponadto prawo pracodawcy do wydania pracownikowi polecenia zwalniającego z
    obowiązku świadczenia pracy podczas wypowiedzenia można wyprowadzić z
    ogólnej definicji stosunku pracy. Jak bowiem stanowi art. 22 § 1 k.p.,
    przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania
    pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz
    w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do
    zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

    Prawo do podejmowania przez pracodawcę jednostronnej decyzji, bez
    konieczności zasięgania opinii czy też zgody pracownika, przysługuje
    pracodawcy także na podstawie przepisu art. 100 § 1 k.p., zgodnie z którym
    pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz
    stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są
    one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

    Skoro zatem pracodawca ma prawo do wydawania poleceń związanych ze
    świadczeniem pracy przez pracownika (art. 22 i 100 k.p.), to tym bardziej
    ma prawo wydawania poleceń, zgodnie z którymi pracownik będzie musiał
    powstrzymać się od świadczenia pracy.