  • Data: 2021-10-12 20:29:46
    Temat: Re: Ucieczka strazniczki
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 12.10.2021 o 15:35, Olin pisze:

    > Jakoś nie wszyscy:
    >
    > "W wyniku chorób i głodu śmiertelność w getcie wzrosła dziesięciokrotnie. O
    > ile w styczniu 1938 r. w Warszawie zmarło 454 Żydów, o tyle w styczniu 1942
    > r. liczba zgonów wyniosła 5123. Szacuje się, że do lipca 1942 r. w getcie
    > warszawskim śmierć poniosło około 100 tys. ludzi. Często do zgonów
    > dochodziło na ulicach, a zwłoki leżały na chodnikach."
    > Znaczy się, dało się żyć.

    Ten materiał nie wygląda na rzetelny. Po pierwsze nie wiem, jak można
    się odnieść do śmiertelnośći w Getcie w 1938 roku, skoro powstało pod
    koniec 1940 roku.

    Na początku wojny w Warszawie mieszkało około 360.000 Żydów. Dowieziono
    z okolicznych miejscowości 90.000. No to w ogóle nie wiem, jaki jest
    sens badania śmiertelności po liczbach bezwzględnych.

    Zakładając całkowicie "z sufitu" średni wiek śmiertelności czasu pokoju
    na poziomie 70 lat, no to rocznie powinno umierać nieco ponad 5.000 osób
    spośród tych 360.000 żydów - nawet pasuje do tych 454 zmarłych w
    styczniu 1938 roku. Nie wiem jaki okres to 100.000 ostatecznie obejmuje.
    Teraz wiemy, że w kwietniu 1941 roku mieszkało tam 450.000 Żydów. No to
    musiało ich jakoś szczególnie więcej nie umierać, bo umieralność powinna
    być jakieś 6.500 na rok. Pewnie dowieziono ludzi, bo ludzi nie ubyło.

    Zatem sytuacja musiała się załamać w 1942~1943 roku, bo śmiertelność
    zwiększyła się blisko 10 razy, skoro ich zmarło 100.000, czyli 50.000
    rocznie.

    --
    Robert Tomasik