    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ubezwłasnowolnienie
    Date: Wed, 14 Jul 2004 18:48:24 +0200

    Użytkownik "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl> napisał w wiadomości
    news:14072004.4625FBAA@andykowal.biaman.net...

    > ... sądzę, że "takie" osoby są mniej niebezpieczne niż
    > osoby z pełną zdolnością do czynności prawnych gdyż
    > to nie one (nie znam takich przypadków) naciągają
    > banki lub tym podobne instytucje na kredyty_pożyczki
    > itp.

    W mojej ocenie drugorzędne znaczenie dla przywołanego przez Ciebie banku ma
    to, czy do pobrania pieniędzy doszło na skutek własnego pomysłu osoby
    ubezwłasnowolnionej, czy toż pod czyjąś namową. Wyłudzenia takie się
    zdarzają. Osobiście znam kilka przypadków. Nawet znam kilka osób, które
    specjalnie wykorzystywały takie osoby, które były na tyle normalne, że nie
    rzucało się w oczy, że mogą być ubezwłasnowolnione.

    Zresztą z mojego doświadczenia wynika, że ubezwłasnowolnieniem osób naprawdę
    tego potrzebujących nie ma się kto zająć. Najczęściej rodzina
    ubezwłasnowolnienie mają przeprowadzone osoby z pozoru normalne. Na przykład
    alkoholicy, którzy nie chcieli się leczyć. W sumie rozmawiasz z gościem nie
    nierzadko aż dziw uwierzyć, że jest ubezwłasnowolniony. Rodzina albo opieka
    społeczna tę procedurę przeprowadziła, by móc umieścić daną osobę bez jej
    zgody w ośrodku odwykowym albo opieki społecznej, i tak już zostaje nawet po
    wyleczeniu. W wypadku głębokiego upośledzenia w wielu wypadkach nikt nie
    jest zainteresowany uregulowaniem sprawy. W domach pomocy społecznej jest
    wiele osób, które są na tyle głęboko upośledzone, że nie ma co sobie nawet
    wyobrażać, by same mogły o siebie zadbać, ale nikt o ubezwłasnowolnienie nie
    występuje.