    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Tylko skąd to zaskoczenie?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sun, 10 Oct 2021 21:27:13 +0200

    On Sat, 9 Oct 2021 15:50:23 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Tu akurat Kościół dość sprytnie to rozgrywał. Bo ten ksiądz w kościele,
    > to nie był ksiądz, tylko przedstawiciel Boga. Nie chodząc do kościoła
    > toczyłeś "wojnę" z Bogiem, a nie księdzem.

    Jakos watpie, zeby to mialo dla wiernego znaczenie, przynajmniej przez
    ostatnich 50 lat.

    > "Tylko nie mów rodzicom" :-)

    Na to bym akurat nie liczyl.

    > Moim zdaniem sporawa jest na tyle złożona, że nikt nie wie. Udowodnienie
    > zgwałcenia zgłoszonego bezpośrednio po zdarzeniu jest już czasem bardzo
    > trudne. Po dziesiątkach lat, to w mojej ocenie wartość dowodowa
    > zawiadomienia jest znikoma.

    Szczegolnie, jak gdzies tam sie jeszcze rysuja odszkodowania
    finansowe.
    Tym niemniej troche doniesien wspolczesnych mamy, nawet troche wyrokow
    - wiec sprawa jest, tylko kwesti ana ile liczna.

    > Bo ludzie zaczynają dostrzegać bezsens tego. Rozumiem nakę religii do
    > bierzmowania. Ale bierzmowanie czyni z Katolika (nie chce mi się szukać,
    > czy z Chrześcijanina też) pełnoprawnego członka społeczności. Czego go
    > dalej uczyć?

    No, nauki przedmalzenskie :-)

    Ale watpie tez, aby o to poszlo, ze mlodziez stwierdzila, ze juz
    wszystko wie i wiecej nie potrzebuje.

    To juz predzej taki zarzut, ze religie przerzucono przed lub po
    glownych lekcjach. Mnie by sie tam nie chcialo godziny wczesniej
    wstawac. No ale prawdziwemu wiernemu chyba powinno sie chciec?

    Ale ja pameitam, ze moi koledzy angazowali sie w jakies akcje na
    studiach, inni gdziez tam po Oazach sie udzielali.
    Widac ksiadz potrafil przyciagnac.

    A dzis, to mu moze zarzuty stawiaja :-)
    Tzn do tego dominikanina pije, co studentki wykorzystywal.

    > No i mamy coraz więcej dzieci innych wyznań. Czemu religii nie uczy w
    > szkole Rabin, czy Pastor? Nawet, jeśli mamy większość Katolików i
    > przegłosowali religię w szkołach, to czemu katolicką?

    Kiedy to ciagle jeszcze jest przedmiot nieobowiazkowy/dodatkowy,
    wiec moze rodzice moga sobie zazyczyc innej.

    U siebie mam dwie szkoly zydowskie, to pewnie rabin prowadzi,
    no i siostr Urszulanek - ciakwe czy i tam nieobowiazkowe jest :-)

    > JAk ksiądz umie jeszcze religie poprowadzić ciekawie i fajnie, to dzieci
    > chodzą z ciekawości. Ale jak się jakiś mało ciekawy trafi, to co się
    > dziwić, ze nie chodzą?

    A jak sie strafi jakas nawiedzona katechetka, to tym bardziej.

    > Uważam, że wkładanie rączek do majteczek nie jest
    > częstym argumentem w tym wypadku.

    Tez mi sie tak wydaje.

    J.