    From: agnes<p...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spłata długów za żon
    Date: Thu, 25 Nov 2004 11:14:32 +0000 (UTC)
    Sender: u...@p...info

    > Witam.
    > Czy muszę spłacać długi które zaciągnęła żona? Niczego nie
    podpisywałem. Nie
    > wyrażałem zgody. Mamy jedność małżeńską. Zona nie pracuje. Ot,
    taki życiowy
    > zakręt.

    Jesli te dlugi mozna zaliczyc do zwyklego zarządu majatkiem
    wspolnym to odpowiadasz a jesli zona dzialala z przekroczeniem
    zarzadu majatkiem wspolnym to wtedy umowa ma zawieszona
    skutecznosc do czasu wyrazenia przez Ciebie zgody- jesli nie wyrazisz
    zgody to czynnosc dokonana przez zone jest niewazna.

    Masz mozliwosc wyjscia z sytuacji w ten sposob, ze:
    -mozesz żądac ograniczenia lub wylaczenia mozliwosci zaspokojenia
    z majatku wspolnego ( art. 41 par 2 kodeksu rodzinnego i
    opiekunczego)
    Jesli dojdzie do sprawy sadowej przeciwko twojej malzonce i wyrok sie
    uprawomocni a wierzyciel bedzie sie domagal nadania klauzuli
    wykonalnosci przzeciwko tobie ze wzgledu na brak mozliwosci
    egzekucji od zony- to wtedy w postepowaniu o nadanie klauzuli
    mozesz podniesc te okolicznosci wymienione w art. 41
    - mozesz sie starac wniesc do sadu pozew o zniesienie wspolnosci
    majatkowej z data wsteczna ( sad zniesie wspolnosc z data przed
    dniem kiedy powstal dlug)- ale szanse sa raczej marne bo orzeka sie
    to w wyjatkowych wypadkach
    -ewentualnie.... hmm.... zona moze wniesc o zasadzenie alimentow
    od Ciebie:)- wtedy w razie egzekucji komorniczej pierwszenstwo
    zaspokojenia maja alimenty przed dlugiem zony

    Ale jesli dlug jest maly to radze ci go jak najszybciej zaplacic bo
    potem zawsze sa dodatkowe koszty komornicze . A zone porzadnie
    ochrzanic ( jesli rzeczywiscie nie wiedziales o dlugach)

    Pozdrawiam
    Aga

    -> http://usenet.pomocprawna.info