  • Data: 2012-09-16 18:59:21
    Temat: Re: Spis inwentarza gdzie i kiedy
    Od: spp <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-09-16 17:33, KJ pisze:
    > Kiedy i gdzie składam wniosek o spis inwentarza?
    >
    > Jako spadkobierca ustawowy chciałbym się dowiedzieć przez przyjęciem
    > wprost lub z dobrodziejstwem inwentarza jaki majątek/obciążenia posiadał
    > zmarły spadkodawca.
    >

    > Normalnie to po przyjęciu spadku z "dobrodziejstwem" sąd zwraca się do
    > komornika o taki spis ale pytanie moje brzmi czy przed rozpoczęciem
    > procedury spadkowej mogę sam wniosek złożyć.

    Z sieci:

    (KPC)

    Art. 637. § 1. Na wniosek tego, kto uprawdopodobni, że jest
    spadkobiercą, uprawnionym do zachowku lub zapisobiercą, albo wykonawcy
    testamentu, wierzyciela mającego pisemny dowód należności przeciwko
    spadkodawcy lub właściwego urzędu skarbowego sąd postanowi sporządzenie
    spisu inwentarza.

    Jeżeli spadkobierca zdecydował się na przyjęcie spadku z dobrodziejstwem
    inwentarza, a inwentarz nie był wcześniej sporządzony, sąd z urzędu
    wydaje postanowienie o sporządzeniu spisu inwentarza. O wydanie takiego
    postanowienia można również wnioskować. Uprawniony do złożenia wniosku jest:
    - każdy, kto uprawdopodobni, że jest spadkobiercą, uprawnionym do
    zachowku lub zapisobiercą,
    - wykonawca testamentu,
    - wierzyciel mający pisemny dowód należności przeciwko spadkodawcy (w
    takim wypadku sąd przed wydaniem postanowienia powinien wysłuchać
    spadkobiercę),
    - właściwy urząd skarbowy (w takim wypadku sąd przed wydaniem
    postanowienia powinien wysłuchać spadkobiercę).
    Przedkładając wniosek, należy uiścić opłatę stałą w kwocie 50 zł.
    Spis sporządza na mocy postanowienia sądowego komornik sądowy lub
    skarbowy (sąd w postanowieniu decyduje o tym, któremu z nich zlecić
    wykonanie postanowienia). Za dokonanie spisu inwentarza komornik sądowy
    pobiera opłatę stałą w wysokości 10% przeciętnego wynagrodzenia
    miesięcznego za każdą rozpoczętą rodzinę.

    Bardzo ważne: nie wiem, czy komornik w tym przypadku nie może uzależnić
    wszczęcia procedury od wpłacenia odpowiedniej zaliczki od wnioskodawcy.

    --
    spp