  • Data: 2004-04-26 18:20:22
    Temat: Re: Spadek po rodzicach
    Od: "Falkenstein" <No_priv@Just_pub.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Ewa P wrote:
    > Chodzi o dom rodzinny i troche ziemi.
    > Dom byl zapisany na mame a czesc ziemi na mame (na ktorej stoi dom) a
    > druga czesc na tate.

    Czyli mama była włascicielką domu z działką, a tata włascicielem działki
    gruntu

    > Po smierci mamy mieszkal w tym domu tato i brat.

    To w zasadzie nie ma znaczenia.

    > Zadne postepowanie spadkowe nie zostalo przeprowadzone.

    A szkoda.

    > Tato zmarl 5 lat temu i z bratem nie przeprowadzilismy tez zadnego
    > podzialu. On dalej mieszkal w tym domu.
    > Jak najlepiej postapic (aby najmniej zaplacic) i przepisac ten dom na
    > brata. Jesli by to nie kosztowalo za duzo to chcielibysmy czesc ziemi
    > przepisac na mnie.
    > Nadmienie, ze i ja i brat mamy rodziny jesli to jest tez istotne.

    Zaczać nalezy od postępowania spadkowego - wniosek o stwierdzenia nabycia
    spadku do Sadu Rejonowego. Kosztuje to 20 złotych - plus opłaty za akty
    stanu cywilnego. Na perwno akty zgonu rodziców, a być moze i wasze akty
    urodzenia/małzeństwa (zależy od sądu). Sąd najpierw stwierdzi, ze po mamie
    dziedziczy tata, ty i brat, a następnie, że po tacie dziedziczycie ty i brat
    w czesciach rownych (o ile nie było innych dzieci) Ostatecznie zatem stan
    prawny jest zapewne taki, że jesteście właścicielami po połowie domu i po
    połowie gruntu.

    Teraz trzeba przeprowadzić dział spadku - najprościej będzie zrobić to
    notarialnie -i tam ustalic, że dom jest brata, a ziemia twoja. A ksiegi
    wieczyste załozy sie później, za pośrednictwem notariusza (on sporządzi
    wniosek). I jeszcze jedno - potrzebujecie dowodów własności nieruchomości -
    jeżeli nie ma ksiąg wieczystych (a może są? zapytajcie w ewidencji gruntów,
    tam mają wpisane numery KW działek) trzeba będzie je przedstawić. NIe wiem
    co to może być - zapewne akt własności ziemi wydawany w postępowaniu
    regulacyjnym - trzeba poszukać w papierach.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant