    From: "Habeck" <h...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Służebność drogi koniecznej
    Date: Wed, 13 Aug 2003 09:16:08 +0200

    > Witam ! ! !
    >
    > Użytkownik Habeck <h...@N...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych
> [...]
    >

    > SA zamykając Wam drogę, korzysta z przysługującego jej prawa własności
    > gruntu w myśl art. 140 KC.
    > Moim zdaniem jednak zamykając drogę wykonuje to uprawnienie z nadużyciem
    > prawa wynikającym z art. 5 KC tj. w sposób sprzeczny z zasadami współżycia
    > społecznego. Kupując mieszkania byliście przecież przekonani, że w
    swobodny
    > sposób będzie mogli korzystać z drogi dojazdowej, bez względu na to kto
    jest
    > właścicielem gruntu pod nią.

    > Spróbujcie może dotrzeć do umowy SA z Gminą, jeżeli jest tam zapis, że
    Gmina
    > zobowiązuje się nabyć sporny grunt od SA, możecie
    > wystąpić z powództwem do sądu przeciwko Gminie o złożenie takiego
    > oświadczenia woli (art. 64 KC, art. 1047 KPC). Możecie też żądać
    > ustanowienia drogi koniecznej.
    >
    > Z drugiej strony SA zamykając drogę naraża Was na niebezpieczeństwo, co
    > będzie np. w przypadku pożaru albo jak ktoś będzie potrzebował karetki
    > reanimacyjnej. Warto zajrzeć do Kodeksu Karnego (np. Rozdział XX i XXI) i
    > Prawa Budowlanego (art. 66).

    Dzięki! Wszystko się przyda. Ale przejrzałem akt notarialny i mamy tam
    służebność gruntową (wcześniej nie miałem aktu, bo nie jestem właścicielem).
    To pisemko firma wystosowała prawdopodobnie po to, aby Wspólnota nacisnęła
    na Gminę w sprawie zakupu gruntu pod drogą. Z tego co wiem, to przy drodze
    wewnętrznej (jaką jest nasza ulica) Gmina nie musi wykupywać drogi. Więc
    Wspólnota może sobie "naciskać" :).
    Pozdrawiam,
    Habeck