    From: Circulus V. <b...@n...polbox.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sluzebnosc drogi - jakie zobowiazania ?
    Date: Tue, 14 Aug 2007 18:29:09 +0200

    On Mon, 13 Aug 2007 16:05:17 +0200, Adam Foton
    <usun_litery_k_adamkfotok1_@_gazetak.plk> wrote:

    >Kupuje dzialke, ktora ma ustanowiona bezplatna sluzebnosc przejazdu,
    >przechodu, przegonu i mediow. /.../
    >Nie mam oporow kupic takiej dzialki, niech sasiedzi nia jezdza, to jest
    >scisle okreslony pas 2,5 metra przy granicy, ale...
    >
    >Mam pytania:
    >1) kto utwardza taka droge ?
    >2) kto wykonuje mostek z drogi gminnej ?
    >3) kto remontuje ?
    >4) kto odsnieza ?

    Generalnie: właściciel. Oczywiście jeśli ma ochotę.
    Zmusić go do tego nie można.

    >Pytania mam glownie z kontekscie najblizszych lat. Sasiad juz chce
    >ruszac z budowa, ja musze czekac dwa lata. Czyli on JUZ potrzebuje aby
    >jezdzily koparki, wywrotki.

    Sąsiad potrzebuje, niech sąsiad robi. Po prostu się zgódź.
    Ty jedynie masz prawny obowiązek umożliwić tym pasem przejazd: nie
    zastawiać, nie zagrodzić, nie wykopać tam dołu itp. W zależności od tego czy
    też będziesz z tej drogi kiedyś korzystał (bo może zrobisz sobie wjazd
    prosto z drogi gminnej?), możesz oczywiście partycypować w kosztach - ale to
    już kwestia dobrych obyczajów i stosunków międzysąsiedzkich, nie przepisów.

    --
    Pozdrawiam, Bogdan.