  • Data: 2009-05-28 18:39:32
    Temat: Re: Słowne dziwolągi w języku prawnym.
    Od: e...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    On 28 Maj, 19:08, Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>
    wrote:
    > maj roku pamiętnego 2009, prawdopodobnie 28. Wielka mądrość na
    > czytelników pl.soc.prawo,pl.hum.polszczyzna spłynęła, gdy tako rzekł(a)
    > e...@g...com:

    > Na początku chciałem sugerować że odwracasz przyczynę ze skutkiem, bo
    > "pozytywizm" wywodzi się od Comte'owskiej metody pozytywnej (zawartej
    > skądinąd w tytule jego opus vitae), więc "coś pozytywnego" jest
    > znacznie starsze niż "coś pozytywistycznego". Poza tym
    > "pozytywistyczny" to "stosowny dla epoki pozytywizmu", czyli jest
    > pojęciem ściśle odnoszącym się do pewnego okresu z przeszłości i
> [...]

    Ale wtedy go tak nie nazywano. Nazywanie prawa stanowionego pozytywnym
    zaczelo sie po czy w czasie epoki pozytywizmu, wiec powinno byc prawo
    pozytywistyczne, a nie pozytywne - okreslenie pozytywne wprowadza
    niejednoznacznosc (komus moze sie wydawac, ze pozytywne to dobre w
    odroznieniu od negatywnego czyli zlego, tymczasem pozytywne jest z
    reguly gorsze od np. naturalnego, bo gdy zawodzi "pozytywne" prawo
    stanowione to wtedy prawnicy odwoluja sie do prawa naturalnego - prawo
    pozytywne moze wiec byc negatywne - ten zwrot nie bylby
    niejednoznacznym dziwolagiem, gdyby to prawo okreslac mianem prawa
    pozytywistycznego, a nie pozytywnego).