  • Data: 2005-01-09 12:30:07
    Temat: Re: Skarga na policję, znak B-2, odpowiedź policji
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Wiesiek" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:1a6e.00000ca1.41e11685@newsgate.onet.pl...

    > W zasadzie jak ci sie nie przedstawia to nie musisz im podać swoich danych
    > dokumentów :))) :

    Błędny wniosek. Policjant oczywiście ma obowiązek się przedstawić. Ale
    uchybienie temu obowiązkowi, to wykroczenie dyscyplinarne, które wcale nie
    pozbawia go prawa wykonywania czynności. Gdyby tych uchybień było sporo, to
    załóżmy mogło by to wzbudzić u legitymowanego podejrzenie, czy to jest
    policjant, czy jakiś przebieraniec. Wówczas ewentualnie uzasadnione był by
    kontakt z dyżurnym miejscowej jednostki (997) i prośba o weryfikację. Ale
    nic więcej. Odmowa okazania dokumentów jest wykroczeniem i nie ma sensu
    narażać się na taki zarzut tylko z tego powodu, że jakiś policjant nie
    dopełnił jakiś tam formalności. Tym bardziej, ze często dowieść później tego
    nie sposób.

    Dodatkowo, to z tym przedstawianiem się bywa różnie. Obowiązek jest, ale w
    niektórych sytuacjach trudno go zrealizować. Załóżmy, ze policjant podchodzi
    do sporej grupy w celu jej wylegitymowania. No i teraz pytanie praktyczne.
    Jak ten obowiązek zrealizować? Krzyczeć przez megafon? Z reguły przedstawia
    się on pierwszej legitymowanej osobie, a pozostałe podają dokumenty. Nie
    można wykluczyć, ze ktoś faktycznie jego nazwiska nie dosłyszał. Ale z kolei
    trudno by biegał i każdemu z osobna się przedstawiał.

    Reasumując, to ja gorąco polecam, by na takie drobne potknięcia policjantów
    nie reagować impulsywnie. Jak później na spokojnie dojdzie ktoś do wniosku,
    iż faktycznie nieprawidłowość była istotna (no bo to nie tylko
    przedstawianie się, mogą być inne), to zawsze można złożyć skargę i ktoś to
    wyjaśni.