    From: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sad jabłoniowy - odległość drzewek od granicy?
    Date: Sun, 27 Apr 2008 17:53:53 +0000 (UTC)

    q...@p...onet.pl napisal:
    > Sąsiad na polu obok chce uprawiać coś pod nazwą "uprawy ekologiczne", z tego
    > faktu domaga się aby zasadzone już drzewka, 1 metr od granicy, zostały
    > przesadzone dalej od niej - środki chemiczne stosowane do oprysków mogą
    > "skazić" jego uprawy.

    To jest jego problem, co zamierza uprawiac. Ty masz obowiazek zapewnic,
    ze np. opryski nie beda sie przenosily na tamta dzialke. Fakt, ze 1m od
    granicy to bardzo malo. Zazwyczaj przyjmowalo sie promien korony (1,5-2 m)
    plus 1,5-2,5 m jako korytarz obslugowy/transportowy (szerokosc ciagnika lub
    facet z opryskiwaczem). Daje to 3-4,5 m odleglosci liczac od pnia. Zakladam
    oczywiscie, ze mowisz o MALYCH podkladach, a nie starych drzewach wielkosci
    sekwoi ;-) Powyzsze parametry dostalem od znajomego sadownika. Czy stoja
    za tym formalne przepisy - nie wiem. Zawsze mozna dopytac sie w lokalnym
    osrodku doradztwa rolniczego.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek