eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPolska Partia Piratów: Patenty na oprogramowanie wstrzymują innowacje.Re: Re: Polska Partia Piratów: Patenty na oprogramowanie wstrzymują innowacje.
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: O...@s...se (pan Piotr Glownia)
    Subject: Re: Re: Polska Partia Piratów: Patenty na oprogramowanie wstrzymują
    innowacje.
    Date: Thu, 03 Aug 2006 16:28:10 GMT

    In article <1...@i...googlegroups.co
    m>, "matrut" <m...@g...com> wrote:

> [...]
    >kompresji ludzie spendzaja ladny kawalek swego zycia aby opracowac
    >sensowne rozwiazania. Czesto proces ten wymaga wielu funduszy,
    >ogromnego nakladu srodkow, badan itp. Pomysly wiec nalezy chronic. Czy
    >dozywotnio? Z pewnoscia nie. Uwazam, ze kazde rozwiazanie powinno byc
    >objete patentem ktory po jakims czasie wygasa. Dajmy na to 10-15 lat.
    >Przeciez kazdy kto wymysli algorytm, czy rozwiazanie przyczynia sie do
    >szeroko rozumianego rozwoju i tym samym nalezy mu dac mozliwosc decyzji
    >czy oddaje wynalazek w rece spoleczenstwa czy sam chce czerpac korzysci

    Przepraszam bardzo, lecz żaden inwestor nie nigdy nie czyni kosztorysów
    na zwrot zainwestowanych przez siebie funduszy na dłuższy czas niż 5 lat.
    Chce pan twierdzić, że inwestorzy mieliby mieć aż 10-15 lat na zwrot
    kosztów własnych? Już po 5 latach publikacji przestają wpływać jakiekolwiek
    większe sumy, a 10-15 lat zastoju w informatyce to jednak porównywalne
    jest z 1000-10000 lat zastoju rozwoju technicznego w jakiejkolwiek innej
    tradycyjnej dziedzinie. To jest zupełny nonsens do którego nawet w USA
    podchodzi się na max 6 miesięcy i to przy głośnym krzyku protestów
    amerykańskich wynalazców.

    >Ograniczony czas posiadania patentu ma zapobiec praktykom
    >monopolistycznym np. a jednoczesnie umozliwic swobodny przeplyw
    >informacji po pewnym czasie.

    Aczkolwiek chcę tutaj zauważyć, że ograniczony czas poniżej
    6 miesięcy nie sugerował pan, lecz taki właśnie sprzyjający
    monopolistycznym praktykom.

    >Sam pomysl moze zostac zrealizowany na wiele sposobow i nie ma
    >przeslanek to tego aby chronic implementacje.

    Ależ ten pomysł o patentach już jest realizowany od XIX wieku
    i był jeszcze wcześniej realizowany w formie królewskich monopolii
    w różnych dziedzinach ekonomii nadawanych przez króla własnym
    dworzanom. To przywilej w innych słowach.

    >Uwazam, ze inne podejscie nalezy zastosowac z kolei do problemu tzw
    >systemow mission & time critical. Wiele samozwancych firm wypuszcza
    >buble techniczne ktore powoduja nieobliczalne straty w tym utrate i
    >narazenie na urate zdrowia i zycia ludzi. Powinny zostac wprowadzone
    >scisle normy regulowane prawem aby uniknac podobnych sytuacji.

    Uważa pan, że ich brak w prawie UE?

    >Uwazam tez, ze praktyki typu, branie produktu open source na tzw.
    >otwartych licencjach i tylko przelepienie naklejki - mamy gotowy
    >produkt - powinno byc zabronione. Zwlaszcza, ze wiele firm postepuje w
    >ten sposob nie umieszczajac nawet informacj na bazie czego wykonano
    >dany produkt.

    "Open source" wymaga aby jego umowa licencyjna była stosowana
    także na jego pochodne i wówczas nie można tych rozwiązań stosować
    w "copyright" oprogramowaniu, gdyż jest to nielegalne.

    Aczkolwiek istnieją udane przedsiębiorstwa proponujące
    płatny serwis i inne płatne usługi podczas kiedy rozdają one
    swoje "open source" oprogramowanie za darmo.

    Piotr Głownia herbu Godzamba,
    szlachcic polski koronny,
    rodu Godziemba, jednego z tych 47 rodów polsko-litewskich
    http://home.swipnet.se/Piotr_Glownia/
    Złota Wolność, Ksenofobia i Szlachta to WIWAT "RP1 Odrodzona" nie dla żarta!
    Szlachta i Ślązacy to jedyni Słowianie Polacy.
    Polska to nie Niemcy, więc Antysemici to Cudzoziemcy!
    Polską Fryce rządzic nie bedą, gdyż Fryce Dmowskiego martwe wtenczas bedą.