    From: Tomasz Slaski <t...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pytanka do prawnikow
    Date: Tue, 06 Aug 2002 13:19:11 +0200

    Tomasz Mielewczyk wrote:

    > 1- czy mozna odwolac sie od wyroku Sadu Rejonowego po terminie wniesienia
    > apelacji ?

    Nie, można co najwyżej próbowac wnoskowac o przywrócenie terminu.
    Dokładnych okolicznosci, kiedy w danej sprawie można wnoskowac o
    przywrócenie terminu nie znam - niech specjaliści się wypowiedzą.

    > 2 - czy wyrok 6 miesiecy (po 30 godzin) nieodplatnej kontrolowanej pracy,
    > oraz poniesienie kosztow i naprawa - wybitej szyby w wiacie przystankowej,
    > nie jest za duza z uwagi na wymienione okolocznosci lagodzace wymienione w
    > punkcie 3?

    Uważam to za sensowny wyrok. Pozbawienie wolności (nawet w
    zawieszeniu) nie byłoby dobrą karą, grzywna - uwzgledniając
    potencjalne trudności w ściągnięciu - również.

    > 3 - czy w momencie gdy oskarzony wspolpracuje przez caly czas z wymiarem
    > sprawiedliwosci, sklada prawdziwe zeznania, uczy sie, nie byl nigdy karany -
    > ani notowany, przebywa w "normalnym" srodowisku, nie pracuje - powinien
    > dostac lagodniejszy wyrok, w przypadku oskarzenia o wybicie szyby w wiacie
    > przystankowej ?

    Dostał łagodniejszy - praca kontrolowana to nie pozbawienie wolności.

    > 4 - czy jako oskarzony o popelnienie przestepstwa z art. 288par.1 KK w wieku
    > 18'stu lat, powinien (teraz kiedy ma 21 lat) byc poddany art. 54par.1 KK ?
    > 5 - czy w przypadku kiedy zeznaje iz: "owszem rzucilem w wiate kamieniem,
    > jednak zrobilem to kiedy byla ona juz zbita przez inna osobe" moge byc
    > odpowiedzialny za szybe w 100% ?? (wartosc szyby to 350zl) czy tez
    > maksymalna moja odpowiedzialnosc powinna wynosic 50% danej szkody?

    IMHO w tym wypadku istotne jest, kto został przyłapany z kamieniem w
    ręku podczas rzucania w szybę. Co prawda istnieje coś takiego, jak
    dązenie do ustalenia prawdy obiektywnej, jednak często z braku
    silnych dowodów prawda obiektywna zostaje zastąpiona prawdą formalną
    - czyli taką, za jaką przemawiają niezbite dowody.

    > 6 - ile mniej wiecej wziol by adwokat za apelacje w tej sprawie (o ile jest
    > jeszcze mozliwa) ?

    Nie wiem - sprawa indywidualna. Inna jest sprawa, że nalezy pilnować
    terminów.

    > 7 - dlaczego Polski wymiar sprawiedliwosci dazy do zgnojenia, zrzucenia na
    > margines spoleczenstwa, itd osob, ktore z reguly nie sa winne ?

    Bez komentarza.

    --
    TOM - hobbysta prawnik ;)
    TS635-RIPE LAN/MAN BAFH GSM +48 607 81 83 30