    From: "Immona" <c...@n...googlemailu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: "Psychole od Rydzyka"
    Date: Mon, 3 Oct 2005 23:32:03 +0200

    Użytkownik "mandragora" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:dhrv0l$qef$1@nemesis.news.tpi.pl...

    [ciach]

    > Niech zgadne: nie jestes:
    > - blodnynka
    > - mieszkancem Wachocka
    > - polcjantem
    > - osoba chora psychicznie
    > - rudym

    > Przeczytaj moja wypowiedz raz jeszcze
    > Wyobraz sobie ze ktos uzywa Twojego nazwiska, badz zdjecia w kampanii
    > reklamowej jako negatywnego przykladu na cos..............
    > Ten przyklad nie musi miec z Toba nic wspolnego, ale Twoj wizerunek to
    > firmuje....
    > Wszyscy zapamietuja Ciebie w negatywnym kontekscie po tej kampanii.
> [...]

    Nie moge sie powstrzymac przed komentarzem. Uprawnia mnie do tego to, ze
    jestem blondynka :)
    Po pierwsze, mylisz wykorzystanie wizerunku konkretnej osoby (istniejacego,
    identyfikowalnego czlowieka) z wykorzystaniem aktora, ktory zagral pewien
    typ czlowieka bez wskazywania na konkretna osobe. To pierwsze wymaga zgody
    zainteresowanego, to drugie nie. W reklamie aktor gral nieokreslonego
    wariata.

    Po drugie, wiem z doswiadczenia, ze jakikolwiek rozpowszechniony negatywny
    stereotyp w sytuacji bezposredniego kontaktu przestaje miec wplyw na
    postrzeganie nalezacego do grupy objetej stereotypem bardzo szybko - gdy
    on/ona swoim zachowaniem udowodni, ze ten stereotyp go/jej nie dotyczy.
    Ludzie reaguja wrecz pozytywnie i z ulga, gdy taki negatywny stereotyp
    zostanie przy nich przelamany. Bywa, ze przelamujacego stereotyp czlonka
    zestereotypizowanej grupy traktuja wtedy jako osobe wyjatkowa w wiekszym
    zakresie, niz ten ktos na to by obiektywnie zaslugiwal.

    Dążę do tego, ze zadna kampania reklamowa lub wypowiedz Walesy nie moze
    bardziej zaszkodzic wizerunkowi chorych psychicznie niz nieodpowiednie
    zachowanie osoby chorej psychicznie, ktorego jest sie bezposrednim
    swiadkiem.
    Podobnie, zadna kampania promujaca tolerancje i dobre traktowanie chorych
    psychicznie nie zmieni postaw na plus bardziej niz bezposrednie zetkniecie
    sie z osoba chora psychicznie, ktora robi dobre wrazenie, budzi sympatie i
    nie jest taka, jak sie ktos uprzedzony obawial.

    A teraz zgadnij, ktore z powyzszych dzialan uprawia ow pieniacz, ktorego
    probujesz bronic.

    I.