eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrzepisy ruchu drogowegoRe: Przepisy ruchu drogowego
  • Data: 2009-01-12 19:09:11
    Temat: Re: Przepisy ruchu drogowego
    Od: Olgierd <n...@n...problem> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia Mon, 12 Jan 2009 19:38:03 +0100, Tristan napisał(a):

    >> Wszystko zależy od tego dlaczego poprzedzający go samochód gwałtownie
    >> zahamował. Jeśli dla swawoli -- to on będzie ponosił odpowiedzialność.
    >> Jeśli istniała jakaś przyczyna -- to będzie odpowiadał kierowca tylnego
    >> samochodu.
    >
    > Nie. Zawsze winny jest ten z tyłu. Ten z przodu co najwyżej dostanie
    > mandata za niewłaściwe hamowanie. Jednak PoRD mówi jasno:
    >
    > Art. 19
    >
    > 2. Kierujący pojazdem jest obowiązany:
    > 1) [...]
    > 2) hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu
    > lub
    > jego utrudnienia;
    > 3) utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie
    > hamowania
    > lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.
    >
    >
    > czyli za niewłaściwe hamowanie ten z przodu dostanie mandat za 19.2.2,
    > ale ten z tyłu jest winny 19.2.3

    Nie wiem dlaczego chciałbyś stawiać art. 19 ust. 2 pkt 3 nad pkt 2.
    W komentarzu do ustawy czytamy: "Gwałtowność hamowania może też
    doprowadzić do najechania przez pojazdy jadące z tyłu. Kierujący pojazdem
    powinien zatem utrzymać odstęp od jadącego przed nim pojazdu, odpowiednio
    dostosowany do prędkości, aby miał możliwość bezkolizyjnego zatrzymania.
    Nie ma bowiem wątpliwości, iż oba czynniki mają bezpośredni wpływ na
    gwałtowność hamowania. Trzeba mieć świadomość, iż kierujący pojazdem,
    który najechał na tył innego pojazdu, prawie zawsze jest uznany winnym
    kolizji. Od reguły tej mamy jednak co najmniej dwa wyjątki: 1) jeżeli
    pojazd zajechał drogę (nie ustąpił) innemu pojazdowi wskutek nagłej
    zmiany toru jazdy lub 2) w przypadku gwałtownego hamowania, którego nie
    można ze względu na okoliczności zaliczyć do uzasadnionych. Odstęp ten
    powinien być nieco większy od drogi zatrzymania pojazdu. Należy pamiętać,
    że przy prędkości 50 km/h pojazd przebywa w czasie 1 sekundy drogę
    długości 13,9 m. Jest to średni czas reakcji kierującego od chwili
    zauważenia stanu zagrożenia do momentu zadziałania hamulców. Do tego
    odcinka musimy dodać drogę hamowania, która w optymalnych warunkach przy
    użyciu pojazdu średniej klasy może wynieść około 17,3 m. Zatem
    bezpiecznym odstępem między pojazdami przy wskazanej prędkości będzie
    odcinek długości około 35 m. Niezastosowanie się do praktycznego wymogu
    grozi przykrymi następstwami."

    Jest też na ten temat orzecznictwo sądów, aczkolwiek chyba nie SN (takie
    sprawy raczej nie należą do kasacyjnych).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1