eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo[Prawo budowlane] Przejście podziemne-brak udogodnien dla niepelnosprawnychRe: Przejście podziemne-brak udogodnien dla niepelnosprawnych
  • Data: 2006-08-29 21:23:30
    Temat: Re: Przejście podziemne-brak udogodnien dla niepelnosprawnych
    Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Temat sprzedany:
    http://miasta.gazeta.pl/radom/1,35219,3582006.html

    Przejście podziemne pod ulicą Grzecznarowskiego, które po remoncie
    ma stać się pasażem handlowym, będzie niedostępne dla
    niepełnosprawnych. - To jawne łamanie prawa - uważa Krzysztof
    poruszający się na wózku inwalidzkim.

    - Pamiętam maj tego roku i Radomskie Dni Godności. Prezydent
    Zdzisław Marcinkowski powiedział wtedy, że gmina będzie robić
    wszystko, by likwidować bariery architektoniczne i ułatwiać nam
    życie - mówi Krzysztof. Kilka dni temu był na Ustroniu i przyjrzał
    się remontowi przejścia pod Grzecznarowskiego. Twierdzi, że po
    modernizacji będzie niedostępne dla osób na wózkach.

    - To prawda, nie będzie tam pochylni, nie będzie także platform
    wwożących niepełnosprawnych - mówi Zbigniew Ostrowski, zastępca
    dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji. MZDiK jest
    inwestorem, koszt remontu to 1 mln 50 tys. zł.

    Dlaczego, skoro ustawa Prawo budowlane mówi wyraźnie, że
    przebudowywane obiekty muszą być pozbawione barier
    architektonicznych? - Technicznie nie było możliwości wykonanie
    podjazdu dla poruszających się na wózkach - argumentuje Ostrowski.

    Dotarliśmy do architekta Jerzego Materka, którego firma projektowała
    remont tunelu. - Chcieliśmy zrobić platformę dla wózków - mówi. -
    Jednak okazało się, że biegnący serpentyną zjazd zająłby 90
    proc. schodów do tunelu. Zrezygnowaliśmy z tego rozwiązania.
    Braliśmy pod uwagę inny wariant poprowadzenia zjazdu, ale konieczne
    byłoby wyburzanie tzw. łat fundamentów przejścia. To nie wchodziło
    w grę - mówi Materek.

    Ostatecznie zrezygnowano z budowy platformy i okazuje się, że nie
    złamano prawa. 160 metrów od tunelu znajduje się przejście dla
    pieszych z sygnalizacją świetną. Rozporządzenie Ministra Transportu
    i Gospodarki Morskiej mówi, że w sytuacji, gdy najbliższa zebra jest
    nie dalej niż 200 m od przejścia podziemnego, nie musi ono być
    przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych.

    Że wszystko jest zgodne z prawem, potwierdza radomska delegatura
    Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, która wydała MZDiK pozytywną
    decyzję na tzw. zgłoszenie remontu. - Nie było podstaw do sprzeciwu
    - mówi Elżbieta Szczechowska z delegatury MUW. - Bo ta inwestycja to
    nie przebudowa, tylko remont. Przebudowie musiałoby towarzyszyć
    utworzenie podjazdu dla niepełnosprawnych, remontowi nie musi -
    twierdzi.

    Jednak urzędnicy o jednym zapomnieli - we wrześniu, kiedy remont się
    zakończy, tunel zmieni charakter. Z klasycznego podziemnego przejścia
    dla pieszych stanie się pasażem handlowym z 22 pawilonami. Obiekt
    zagospodarują kupcy ze spółki Feniks.

    - Gdy projektowałem remont, nic o tym nie wiedziałem - mówi Materek.
    Przekonuje, że jedynym rozsądnym rozwiązaniem w takiej sytuacji
    byłyby specjalne ruchome podesty zwożące i wwożące
    niepełnosprawnych na wózkach. Co na to magistrat? - To sprawa warta
    przemyślenia - mówi Ryszarda Kitowska, rzeczniczka prezydenta
    Radomia.

    Sprawdziliśmy, ile kosztowałyby jedna ruchoma platforma przewożąca
    niepełnosprawnego na wózku tuż nad schodami przejścia. Okazuje
    się, że koszt wraz z montażem zamknąłby się w zależności od
    klasy urządzenia między 28 a 45 tys. zł (w przejściu konieczne
    byłyby dwie takie platformy). Koszty inwestycji wzrosłyby więc
    nieznacznie.

    - To nie są tak wielkie pieniądze, jak sądziłem, przynajmniej przy
    kwocie remontu. Warto byłoby urządzenia zamontować - przyznaje
    Henryk Dudek, prezes Feniksa. Czy spółka byłaby gotowa partycypować
    w kosztach zakupu, jeśli podjęłoby się go miasto? - Tak. Nie powiem
    jednak, w jakim procencie. Musielibyśmy poznać najpierw cenę, a
    udział określiłaby rada spółki - mówi prezes.

    ---------------------------
    Bractwo Rowerowe
    http://www.bractworowerowe.ats.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1