-
1. Data: 2006-08-28 13:57:37
Temat: [Prawo budowlane] Przejście podziemne-brak udogodnien dla niepelnosprawnych
Od: s...@g...com
Witam Grupe,
W Radomiu trwa remont przejscia podziemnego dla pieszych, niestety
projektant nie przewidzial pochylni ani windy. Jest to o tyle zalosne,
ze bylem u dyrektora zarzadu drog miejskich przed rozpoczeciem remontu
i pokazywalem mu zdjecia z UK gdzie nie spotkalem sie z przejsciami
majacymi schody - wszystkie byly z pochylnia.
Jak mozna zmusic Urzad Miejski (zleceniodawca) do naprawienia bledu? W
podziemiach maja byc sklepy jest to tez najblizsza droga do przystanku
autobusowego z duzego osiedla.
Czy mozna zablokowac inwestycje do czasu dobudowania odpowiedniej
infrastruktury?
---------------------------------------
Bractwo Rowerowe, Radom
http://www.bractworowerowe.ats.pl
-
2. Data: 2006-08-28 19:51:59
Temat: Re: [Prawo budowlane] Przejście podziemne-brak udogodnien dla niepelnosprawnych
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik <s...@g...com> napisał w wiadomości
news:1156773457.739101.268780@m79g2000cwm.googlegrou
ps.com...
Złożyć do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego stosowne pismo. Zgodnie z
przepisami powinny być pochylnie.
-
3. Data: 2006-08-29 21:23:30
Temat: Re: Przejście podziemne-brak udogodnien dla niepelnosprawnych
Od: s...@g...com
Temat sprzedany:
http://miasta.gazeta.pl/radom/1,35219,3582006.html
Przejście podziemne pod ulicą Grzecznarowskiego, które po remoncie
ma stać się pasażem handlowym, będzie niedostępne dla
niepełnosprawnych. - To jawne łamanie prawa - uważa Krzysztof
poruszający się na wózku inwalidzkim.
- Pamiętam maj tego roku i Radomskie Dni Godności. Prezydent
Zdzisław Marcinkowski powiedział wtedy, że gmina będzie robić
wszystko, by likwidować bariery architektoniczne i ułatwiać nam
życie - mówi Krzysztof. Kilka dni temu był na Ustroniu i przyjrzał
się remontowi przejścia pod Grzecznarowskiego. Twierdzi, że po
modernizacji będzie niedostępne dla osób na wózkach.
- To prawda, nie będzie tam pochylni, nie będzie także platform
wwożących niepełnosprawnych - mówi Zbigniew Ostrowski, zastępca
dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji. MZDiK jest
inwestorem, koszt remontu to 1 mln 50 tys. zł.
Dlaczego, skoro ustawa Prawo budowlane mówi wyraźnie, że
przebudowywane obiekty muszą być pozbawione barier
architektonicznych? - Technicznie nie było możliwości wykonanie
podjazdu dla poruszających się na wózkach - argumentuje Ostrowski.
Dotarliśmy do architekta Jerzego Materka, którego firma projektowała
remont tunelu. - Chcieliśmy zrobić platformę dla wózków - mówi. -
Jednak okazało się, że biegnący serpentyną zjazd zająłby 90
proc. schodów do tunelu. Zrezygnowaliśmy z tego rozwiązania.
Braliśmy pod uwagę inny wariant poprowadzenia zjazdu, ale konieczne
byłoby wyburzanie tzw. łat fundamentów przejścia. To nie wchodziło
w grę - mówi Materek.
Ostatecznie zrezygnowano z budowy platformy i okazuje się, że nie
złamano prawa. 160 metrów od tunelu znajduje się przejście dla
pieszych z sygnalizacją świetną. Rozporządzenie Ministra Transportu
i Gospodarki Morskiej mówi, że w sytuacji, gdy najbliższa zebra jest
nie dalej niż 200 m od przejścia podziemnego, nie musi ono być
przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych.
Że wszystko jest zgodne z prawem, potwierdza radomska delegatura
Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, która wydała MZDiK pozytywną
decyzję na tzw. zgłoszenie remontu. - Nie było podstaw do sprzeciwu
- mówi Elżbieta Szczechowska z delegatury MUW. - Bo ta inwestycja to
nie przebudowa, tylko remont. Przebudowie musiałoby towarzyszyć
utworzenie podjazdu dla niepełnosprawnych, remontowi nie musi -
twierdzi.
Jednak urzędnicy o jednym zapomnieli - we wrześniu, kiedy remont się
zakończy, tunel zmieni charakter. Z klasycznego podziemnego przejścia
dla pieszych stanie się pasażem handlowym z 22 pawilonami. Obiekt
zagospodarują kupcy ze spółki Feniks.
- Gdy projektowałem remont, nic o tym nie wiedziałem - mówi Materek.
Przekonuje, że jedynym rozsądnym rozwiązaniem w takiej sytuacji
byłyby specjalne ruchome podesty zwożące i wwożące
niepełnosprawnych na wózkach. Co na to magistrat? - To sprawa warta
przemyślenia - mówi Ryszarda Kitowska, rzeczniczka prezydenta
Radomia.
Sprawdziliśmy, ile kosztowałyby jedna ruchoma platforma przewożąca
niepełnosprawnego na wózku tuż nad schodami przejścia. Okazuje
się, że koszt wraz z montażem zamknąłby się w zależności od
klasy urządzenia między 28 a 45 tys. zł (w przejściu konieczne
byłyby dwie takie platformy). Koszty inwestycji wzrosłyby więc
nieznacznie.
- To nie są tak wielkie pieniądze, jak sądziłem, przynajmniej przy
kwocie remontu. Warto byłoby urządzenia zamontować - przyznaje
Henryk Dudek, prezes Feniksa. Czy spółka byłaby gotowa partycypować
w kosztach zakupu, jeśli podjęłoby się go miasto? - Tak. Nie powiem
jednak, w jakim procencie. Musielibyśmy poznać najpierw cenę, a
udział określiłaby rada spółki - mówi prezes.
---------------------------
Bractwo Rowerowe
http://www.bractworowerowe.ats.pl
-
4. Data: 2006-08-29 21:49:39
Temat: Re: Przejście podziemne-brak udogodnien dla niepelnosprawnych
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik <s...@g...com> napisał w wiadomości
news:1156886610.250721.314300@m73g2000cwd.googlegrou
ps.com...
Te podesty są średnim rozwiązaniem. W mieście, w którym mieszkam przy adaptacji
niedoszłej hali sportowej na dom handlowy nie było innego wyjścia i porobiono
takie podesty. Dom handlowy stoi tam z 5 lat. Bywam tam dość często, a jeszcze w
życiu nie widziałem, by ktoś z tego udogodnienia korzystał. Inna sprawa, że
rozwiązano to w ten sposób, ze na każdym urządzeniu jest karta, że klucze od
podestu są u ochrony. Nieliczni wiedzą, gdzie jest ochrona.